Konflikti un nesaskaņas starp partneriem nav nekāds retums, taču vai mēs mākam pareizi strīdēties? Piedāvājam 6 ieteikumus, kas palīdzēs konstruktīvāk risināt domstarpības!

VAI IR PAMATS KONFLIKTAM?: domā par strīda iemeslu, vai tas ir objektīvs nevis tikai tava iegriba mēģināt par katru cenu konfliktēt, šādi izrādot savu nepatiku.  Nevajadzīgas un liekas domstarpības novedīs jūs strupceļā, radot plaisu attiecībās. Ja tev ir ko otram pārmest, paskaidro un argumentē to, runā par konkrētām lietām, kas tieši tevi neapmierina nevis izsakies vispārīgi!

 

NEAIZPLŪSTI  ĀRPUS STRĪDA PATIESĀ IEMESLA: mēģini risināt konkrēto konfliktsituāciju nevis piemini iepriekšējās nesaskaņas un cel gaismā jau sen nogludinātus pārdarījumus. Esi konkrēta! Minot visu to, kas nav saistīts ar jūsu šī brīža strīda patieso iemeslu (vai iemesliem), tikai paildzināsi konflikta risināšanu vai pretēji – otra puse pārstās klausīties un censties nolīdzināt domstarpības, jo saklausīs jau sen dzirdētas un pārrunātas lietas. Stāsti par to, kas tevi uztrauc tieši tagad, konkrētajā situācijā!

 

ES nevis TU: neuzbrūc partnerim nemitīgi pielietojot Tu taktiku! Runā par sevi, savām domām un darbiem, nevis akcentējot vienīgi to, ko VIŅŠ nedara, kā VIŅŠ kļūdaini rīkojas utt. Tas dziļi aizskar otru, liekot ierauties neiecietības čaulā.

 

KLAUSIES un NEPĀRTRAUC!: viens no būtiskākajiem veselīga strīda pamatnoteikumiem ir uzklausīt otras puses viedokli un pārliecību, nepārtraucot viņu, lai cik grūti tas arī nešķistu.
Pirms izteikt savu sāpi, mēģini saklausīt  otra uzskatus. Neuzspied savus pirms neuzzini, ko domā partneris! Veidojiet atvērtu komunikāciju, cienot viens otru un mēģinot kopīgiem spēkiem atrast patieso strīda cēloni, kas ir būtiski, lai izvairītos no līdzīgām domstarpībām nākotnē.

 

PĀRTRAUC STRĪDU!: ja situācija pārlieku iekarst, izsaki savas domas un ļauj partnerim pārdomāt to, laikus pieliekot punktu strīdam. Ļauj otrai pusei sagremot tevis sacīto bez tālāka konflikta risināšanas. Tas, ja tu laikus proti apstāties un, piemēram, pievērsies citām lietām, nenozīmē, ka mūc no šīs situācijas, tu tikai ļauj tai atdzist, izvairoties no personīgiem apvainojumiem un konflikta attīstības pa apli – kuļot vienu un to pašu. Ne par velti ir teiciens, ka gudrākais piekāpjas.
 

ĶERMEŅA VALODA: noslēgtas pozas, piemēram, sakrustotas rokas un kājas tikai paildzinās jūsu domstarpības, nešaubīgi norādot tavu attieksmi, ka neesi gatava neko mainīt un nevēlies pieņemt otra domas. Atbrīvo stāju, esi relaksēta un atvērta problēmas risināšanai.

Apdomā!

Strīda, kura varēja arī nebūt, izraisīšana – lūk, muļķības pazīme. (Senindiešu sakāmvārds)

Ja viņš man met pirmais ar vienu roku dubļus, tad es viņam pretī ar abām rokām – jā gan, jā! Bet par postu pašam – abas rokas ar apgānītas dubļiem. Tāpēc vai prātīgākais nav nesviest nemaz pretī, bet, ja kas te darāms, tad raudzīt izvairīties allaž no tā, ka nedabūtu nemaz iesviest? (Reinis Kaudzīte)

Strīdā stūrgalvīga turēšanās pie savas patiesības un iekaršana – visdrošākā muļķības pazīme. (Mišels de Montēņs)

 

Lai jums izdodas atrisināt radušās domstarpības!