Latvijas Republikas Finanšu ministrija plāno būtiskas izmaiņas, kas ietekmēs auto īpašniekus.
Lai aizdrīvētu aptuveni 235 miljonu eiro robu valsts budžetā, ko radīs darbaspēka nodokļa samazinājums, Finanšu ministrija no nākamā gada plāno celt akcīzes nodokli ne tikai tabakai un alkoholam, bet arī degvielai, vēsta LTV Panorāma.
Tomēr degvielas tirgotāji brīdina, ka vēlamais rezultāts var netikt sasniegts, jo palielināsies ārvalstīs pirktās degvielas īpatsvars.
Turklāt ekonomisti uzsver – šis solis dos tikai daļu no vajadzīgajiem ieņēmumiem, tāpēc gribot negribot būs jāatgriežas pie diskusijas par pievienotās vērtības nodokļa izmaiņām.
Nākamajā gadā akcīzi par litru benzīna piedāvāts celt par 4,1 centu, bet 2020. gadā palielināt vēl par 3 centiem. Savukārt litram dīzeļdegvielas akcīzi nākamgad plānots palielināt par 4,5, bet no 2020. gada – vēl par 5,7 centiem. Turpretī autogāzei nodokļa likmes palielinājumi plānoti mazāki – par 1,7 centiem nākamgad un vēl 3,1 centu vēl pēc diviem gadiem.
Latvijas Republikas Finanšu ministrijas pārstāvji uzsver, ka tas ir viens no mehānismiem, kā pārnest nodokļu slogu no darbaspēka uz patēriņu, ļaujot nākamgad papildus iekasēt vairāk nekā 40 miljonus eiro.
Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks Ilmārs Šņucins uzsvēris, ka ir svarīgi, lai mēs, latvieši, īpaši neatraujamies Baltijas telpā ar šo jautājumu.
Tomēr degvielas tirgotāji uz šo piedāvājumu raugās ar bažām, jo cenu pieaugums degvielai patiesībā varētu būt vēl lielāks, jo akcīzes likme nopirktajai degvielai vēlreiz tiks aplikta ar pievienotās vērtības nodokli.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Mārtiņš Stirāns norāda, ja paaugstinās šo nodokli Latvijā, tuvojoties Igaunijai, taču, ja Lietuva saglabās zemo nodokli, daudzi patērētāji dosies turp, kas var nepiepildīt finanšu ministrijas aprēķinus, ka pie esošā patēriņa, palielinot akcīzes nodokli, tiks iekasēta konkrētā summa.
Plašāk skaties LTV Panorāma sižetā.
Kā šo ieceri vērtē tu?