Lai arī oficiāli jaunā moto sezona tiks atklāta tikai šajā nedēļas nogalē, pavasarīgais un siltais laiks jau tagad ir veicinājis motobraucēju atgriešanos ceļu satiksmē. Šī gada moto sezona diemžēl nav sākusies tā kā mēs visi vēlētos. Jau pirmajos pavasara mēnešos, jau pirmajās saulainajās un kaut cik siltajās dienās ir notikuši arī pirmie traģiskie negadījumi ar cietušajiem un bojāgājušiem. Vēl pirms oficiālās sezonas atklāšanas, uz doto brīdi, jau trīs motociklisti ir gājuši bojā, bet 14 motociklisti ir ievainoti, informē Ceļu Satiksmes un drošības direkcija (CSDD).
Tik traģisks sezonas sākums nav bijis sen. Lielākā daļa šo negadījumu vēl ir izmeklēšanas stadijā, bet informācija, kas šobrīd ir pieejama, liecina par kļūdām gan no autovadītāju puses, gan par pašu motociklistu pieļautām kļūdām un izteiktu neuzmanību. Savu lomu ir nospēlējis apstāklis, ka liela daļa motociklistu sezonu uzsāka pirms ceļu uzturētāji bija paspējuši veikt ik pavasara ceļu remontus. Bedrainie ceļi bija veicinošais faktors vairākiem kritieniem. Tāpat arī ceļa segums nav paspējis attīrīties no ziemas dubļiem, kā arī komunālie dienesti nebija paspējuši savākt ziemā izkaisītās smiltis. Atsevišķos gadījumos motociklistus pievīla meistarība, kas pēc ziemas perioda bija nedaudz ierūsējusi.
Viss iepriekš minētais ir radījis gaužām sliktus statistikas rādītājus šim pavasarim. Jāsaka gan, ka ne tikai motociklistiem – arī pārējās satiksmes dalībnieku grupas ir ar lielu negadījumu skaitu šopavasar.
Lai šāda situācija neturpinātos, katram motociklistam būtu jāpievērš uzmanība vairākiem būtiskiem drošības faktoriem un jāpārbauda savs ekipējums un motocikla tehniskais stāvoklis.
Pirmkārt, būtu jāpārliecinās vai motocikla akumulators un līdz ar to elektronika ir pietiekami labā stāvoklī. Ja ziemu nav izrādītas rūpes par akumulatora lādēšanu, tad pavasarī var būt kāds nepatīkams pārsteigums un finansiāli izdevumi.
Nākamais, vajadzētu pārliecināties par motocikla riepu stāvokli. Ja riepas ir tuvu minimālajam protektora augstumam, tad pavasara netīrie ceļi varētu sagādāt kādu nepatīkamu pārsteigumu riteņu izslīdēšanas veidā.
Pavasarī būtu vēlams saeļļot motocikla ķēdi (tiem, kuriem ir), jo pa ziemu rudenī uzklātā eļļas kārta jau būs apkaltusi. Pie reizes būtu arī jāpārbauda ķēdes spriegojums.
Ja motocikls bija ticis ieziemots atbilstoši tehniskajām prasībām, tad īpaši par bākas saturu uztraukties nevajadzētu, bet ja bāka ir bijusi tukša, vai gandrīz tukša, tad vajadzētu pārliecināties par kondensāta neesamību un to, ka bākas iekšpuse nav sākusi rūsēt. Tas protams ir daudzējādā veidā atkarīgs arī no motocikla glabāšanas temperatūras un apstākļiem vispār.
Sākot sezonu, ir jāpārliecinās par eļļas līmeni motorā un citos agregātos. Nepieciešamības gadījumā būtu jāveic arī eļļas un filtru nomaiņa – tā lai sezona bez bēdām un kārtējo apkopju plānošanas. Neaizmirstam arī par dzeses šķidruma līmeņa pārbaudi.
Kā liecina tehnisko apskašu dati, tad viena no problemātiskākajām lietām ir apgaismojums un pareizs lukturu regulējums. Sākot sezonu ir jāpārbauda vai visi lukturi deg un spīd pareizi. Tā lai paši labi redzam ceļu un citus neapžilbinām.
Jāpārbauda un jāsakopj ir ne tikai motocikls, bet arī ekipējums. Tekstila apģērbam jāatjauno ūdens izturība ar speciālajiem līdzekļiem, kā arī jāapstrādā ādas apģērbs, lai tas nezaudē savu elastību un paliek ūdensdrošs. Ir jāpārbauda aizsargu elementi, vai tie nav zaudējuši elastību, vai tajos nav plaisas un vai tie nav salūzuši – ar laiku tie nolietojas un zaudē savas īpašības. Ja kas ir saplīsis, sašujam un saremontējam.
Sezonas sākumā ir jāsaprot, ka vairākus mēnešus ar motociklu nebraucot, šādas tādas iemaņas būs jāatjauno un meistarība jāuzspodrina. Tāpēc būtu vēlams apmeklēt meistarības atjaunošanas pasākumus, kas piemēram notiek Biķernieku trasē, vai arī individuālā kārtā patrenēties kādā drošā vietā ekstrēmai bremzēšanai un manevrēšanai, veikt kādu līdzsvara treniņu.
Lai sezona būtu droša un bez incidentiem, jāatgādina par dažām lietām. Satiksmes viena no pamatpatiesībām ir tas, ka cilvēki mēdz kļūdīties. Kļūdas var gadīties katram motociklistam, gan jebkura cita transportlīdzekļa vadītājam un gājējam. Pat tajos gadījumos, kad ir priekšroka, vienmēr vajag pārliecināties par drošību, jo cilvēki vienkārši mēdz kļūdīties. Droša braukšana ir nevis braukšana pēc iekaltiem satiksmes noteikumu punktiem, bet prognozējot potenciāli bīstamās satiksmes situācijas, izprotot ceļu satiksmes noteikumu punktu nozīmi.
Motociklistam spēja prognozēt nelabvēlīgu un bīstamu satiksmes situāciju ir nozīmīgāk kā jebkuram citam satiksmes dalībniekam, jo motociklists ir ne tikai mazāk aizsargātais satiksmes dalībnieks, bet arī ātrs satiksmes dalībnieks, līdz ar to potenciālā ceļu satiksmes negadījuma sekas ir bīstamākas un traģiskākas.
Šobrīd Rīgā notiek ļoti apjomīgi būvniecības darbi un daudzviet ir satiksmes ierobežojumi, kas nes sev līdzi arī satiksmes sastrēgumus. Šeit ļoti būtiski parādīsies motociklu priekšrocība, kā mazam un manevrēt spējīgam transportlīdzeklim. Bet šie ierobežojumi nes līdzi arī apdraudējumu – remonta zonās brauktuves ir sašaurinātas, bieži nelīdzenas un ar mainīgu satiksmes organizāciju, kas citu transportlīdzekļu vadītājus var padarīt neuzmanīgākus attiecībā pret caur sastrēgumu braucošajiem motocikliem.
Plānojot maršrutu pilsētā, motociklistiem būtu vairāk jāizvēlas ielas ar sabiedriskā transporta joslām (motocikli drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām līdzīgi kā elektromobīļi) – būs mazāka nepieciešamība braukt starp automobiļiem un satiksme būs drošāka.
Aicinām šajā sezonā būt uzmanīgiem un vērīgiem transportlīdzekļu vadītājiem. Motocikls ir transportlīdzeklis ar vēju matos un prieku sejā – lai tas tā arī paliktu visas sezonas garumā. Ceļojam, braucam un izbaudām vasaru droši.