Jau ilgstoši tiek runāts, cik svarīgi izglītot sabiedrību par kvalitatīvu pārtikas produktu nozīmi un veicināt apzinātu izvēli veselīgai dzīvei. Šobrīd tiešām varam novērot kvalitātes lomas pieaugumu – šobrīd katram trešajam jeb 35% Latvijas iedzīvotāju kvalitāte ir vissvarīgākais, izvēloties pārtikas produktus, liecina martā veikta aptauja*.

Dominē subjektīva kvalitātes izpratne

Pieņemot lēmumus pirkumu veikšanā iedzīvotāji arvien lielāko uzmanību pievērš cenai (58%), kas pie esošās situācijas nav nekāds pārsteigums – dzīves dārdzība Latvijā turpina pieaugt, galvenokārt inflācijas un pakalpojumu cenu kāpuma dēļ.

Tomēr interesanta ir situācija attiecībā uz produktu kvalitāti – to kā svarīgāko kritēriju, veicot pirkumus, min katrs trešais aptaujātais (35%), kas kopumā ir ļoti pozitīvi, tomēr tas, vai produktam tiek veiktas kādas kvalitātes pārbaudes, kā svarīgākais kritērijs ir tikai 4% iedzīvotāju. Tas liek uzdot jautājumus – kā iedzīvotāji novērtē produktu kvalitāti, ja ne iepazīstoties ar uz iepakojuma esošiem marķējumiem?

Tāpat jāņem vērā, ka pastāv atšķirīgs viedoklis par produkta kvalitāti. Kādam tā ir padziļināta izpratne par dažādām pārbaudēm un atbilstības prasībām, kas dažādu tirgotāju veikalos var atšķirties, savukārt citam pircējam pietiek ar apziņu, ka izvēlētais produkts ir ar derīgu termiņu un vizuāli netiek saskatītas bojājuma pazīmes – tātad kvalitatīvs.

Laiks lauzt mītus par kvalitāti

Aptaujas datos novērojama tendence – kvalitātes nozīme pieaug, paaugstinoties vai nu iedzīvotāju vecumam vai ienākumu līmenim. Saprotams, ka līdz ar brieduma tuvošanos un iestāšanos arvien vairāk apzināmies uztura un kvalitatīvu pārtikas produktu lomu mūsu pašsajūtā un kopējā veselībā, attiecīgi mainās arī produkti, kas tiek ielikti iepirkumu groziņā.

Savukārt paaugstinoties ienākumu līmenim, cilvēki gatavi tērēt vairāk kvalitatīvos produktos. Šeit vēlreiz jāatgriežas pie iedzīvotāju prasmes novērtēt produktu kvalitāti, jo laiki, kad starp “labākais” un “dārgākais” liekam vienādības zīmi, ir sen aiz muguras. Mīts, ka kvalitatīvi produkti ir dārgi, nav patiess, jo mūsdienu tehnoloģijas un efektīvas ražošanas metodes ļauj ražot augstas kvalitātes preces par zemākām izmaksām. Turklāt globālā konkurence starp ražotājiem un mazumtirgotājiem veicina cenu samazināšanu, padarot kvalitatīvus produktus pieejamus plašākam patērētāju lokam.

Piemēram, mazumtirdzniecības veikalu tīkla “Lidl” sortimentu veido aptuveni 90% privāto preču zīmju produktu, kas vai nu tiek ražoti vienai un tai pašai uzņēmumu grupai piederošās rūpnīcās, vai arī pasūtīti speciāli “Lidl” veikaliem visā Eiropā. Plašais starptautisko piegādātāju tīkls un investīcijas ļauj samazināt ārējo faktoru ietekmi uz cenām, savukārt sadarbība ar vietējiem ražotājiem palīdz mazināt loģistikas izmaksas un nodrošināt pieprasītus, vietēji ražotus produktus.

Pozitīvi, ka liela daļa iedzīvotāju arvien vairāk izprot dažādus produktu ražošanas procesus un tirdzniecības principus un attiecīgi arī uzskata, ka augstas kvalitātes produktus var iegādāties par zemu cenu bieži vai vienmēr (68%). Visbiežāk šim apgalvojumam piekrīt aptaujātie iedzīvotāji ar ikmēneša ienākumiem virs 600 EUR.

Atvieglota lēmumu pieņemšana – marķējumi uz produktiem

Viens no veidiem, kā patērētāji var pārliecināties par produkta kvalitāti, ir meklēt atbilstošus marķējumus. Jautāti, cik bieži pirms pirkuma veikšanas respondenti pievērš uzmanību uz pārtikas produktu iepakojumiem norādītajai informācijai par kvalitātes pārbaudēm un drošību, 34% atzina, ka to dara reti vai nedara vispār.

Savukārt šos marķējumus lēmuma pieņemšanā regulāri izmanto katrs trešais aptaujātais (32%), un vēl trešdaļa atzina, ka tam pievērš uzmanību ik pa laikam (36%). Un ne velti atsevišķās iedzīvotāju grupās šie marķējumi tiek novērtēti – tie veicina veselīgāku un ilgtspējīgāku izvēli, kā arī atbalsta ražotājus, kas ievēro augstus kvalitātes standartus.

Lai atvieglotu iepirkšanās procesu, vienlaikus rūpējoties par cilvēku vēlmi iegādāties kvalitatīvus produktus, “Lidl” veikalos lielai daļai pārtikas produktu uz iepakojuma un cenu zīmes ir redzams nosaukums “Eurofins” – tā ir globāli atpazīstama kvalitātes zīme, ko nodrošina viens no pasaulē vadošajiem pārtikas kvalitātes laboratoriju tīkliem. Šobrīd “Lidl” veikalos pieejami vairāk nekā 180 produkti ar “Eurofins” marķējumu.

* Aptauju 2025. gada martā pēc “Lidl Latvija” pasūtījuma realizēja mediju aģentūra “Mindshare”, aptaujā piedalījās 1010 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Iepriekšējais rakstsSkatuves leģenda Ķesteris šopavasar sācis jaunu dzīvi
Nākamais rakstsUz ceļiem 100 negadījumu, daudz darba pirmdien bijis arī glābējiem