Ar skumjām paziņojam, ka 10.jūnijā Aizsaulē devies kino un video operators Valdemārs Jemeļjanovs. Diemžēl ceturtdienā mūs sasniegusi arī kāda sēru vēsts    

Valdemārs Jemeļjanovs, ir kā mūsu kino vēstures relikvija, līdz kaulam kino cilvēks. Dzimis Rīgā 1939.gada 20.novembrī, pārstāv veselu mūsu kino ēru, piedalījies jau filmas „Rita” uznemšanā 1956, gadā Tukumā kā skolnieks – palīgstrādnieks.

1960.gadā Valdemārs Jemeļjanovs sācis darbu Rīgas kinostudijā kā apgaismotājs, bet drīz jau kā operatora asistents, piedalījies jau tādu leģendāru, starptautiskajos festivālos apbalvotu filmu uzņemšanā kā „Mocarts un Saljeri” (1962.) un „Trīs plus divas” (1963.). No 1966. līdz 1997.gadam strādājis kā otrais operators, kombinēto uzņēmumu operators, operators – inscenētājs. Profesionālo meistarību apguvis intensīvā darbā un regulāros kino operatoru kvalifikācijas kursos Maskavā. Par saviem skolotājiem dokumentālajā kino uzskata Vladimiru Gaili (Bosu Gaili) un Ivaru Selecki. Bet spēles filmās – talantīgo un leģendāro Dāvi Sīmani. Valdemārs Jemeļjanovs piedalījies ap 40 spēlfilmu tapšanā.  Ir bijis gandrīz visu Dāvja Sīmaņa inscenēto filmu otrais operators un „labā roka” („Ābols upē”, “Puika”, “Emīla nedarbi”, “Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili”, “Vilkatis Toms”, „Ievas paradīzes dārzs”, “Cilvēka dienas”, „Anna” u.c.). Tas bija īpašs, dzelžains draudzības un sadarbības tandēms. Kino ir komandā veidota māksla.   

Otrā operatora darbs filmā ir radošs un ļoti atbildīgs. Tas ir cilvēks, kas filmē ar otro kameru, veido gaismu partitūru, atbild par pareizo gaismas ekspozīciju, īsteno operatora inscenētāja vizuālā tēla radīšanu ar profesionāliem izteiksmes līdzekļiem, atbild par sadarbību ar laboratoriju un ķīmiju – negatīvu un pozitīvu attīstīšanu un režīmu. Te bijis svarīgs Valdemāra mākslinieciski – tehnisko risinājumu novatorisms, gaume, smalkā stila un tēla izjūta. Kopā ar Dāvi Sīmani veikts daudz jaunatklājumu – kā stīvo firmas Svema lentu padarīt jūtīgāku, pirms filmēšanas, nedaudz sagaismojot un piemērojot īpašu attīstīšanas režīmu. Jemeljanova iniciatīvā, vadībā un sadarbībā ar Krasnogorskas filmu aparatūras fabrikas inženieriem izstrādāti speciāli filtri un objektīvi, kas palīdzējuši Sīmanim sasniegt iecerēto attēla rezultātu. Jemeljanovs strādājis patiesi daudz un labi. Par kopdarbu vairākas filmas saņēmušas balvas par „tēvzemē” ražotās filmas attēla plastiskumu. Viss mūžs rezultatīvi un kvalitatīvi atdots Latvijas filmu mākslai.

Valdemārs Jemeljanovs ir bijis operators inscenētājs 4 mākslas filmām, („Apstākļu sakritība”, 1987.,rež. V. Beinerte, „Krustceles”, 1988., rež.Una Celma, „Pagāni”, 1992., rež A.Goris, „Dancis pa trim” 2011., rež. A.Krievs), bijis daudzu dokumentālo filmu un ap 500 hronikas kinožurnālu sižetu operators. Katru darbu veicis ar lielu atbildības sajūtu, atrodot īpašu māksliniecisko risinājumu un plastiku. 

Viņš bija spožs profesionālis, vīrs, uz kuru varēja paļauties, kura smaidā un sirsnībā sasildīties, sprēgājošā sarunā rast emocionālu un radošu risinājumu gan problēmai, gan filmas kadram.  

Paldies, Valdemār! Lai viegls Tev Aizsaules ceļš!

Atvadīšanās – piektdien, 13.jūnijā plkst.11:15 piemiņas dievkalpojums Rīgas Debesbraukšanas latviešu pareizticigo baznīcā Mēness ielā 2 , Rīgā (sievietēm galvassega).  

Izvadīšana – plkst.13:00 – I Meža kapi – atvadu gājiens no centrālās ieejas.

Izsakot visdziļāko līdzjūtību piederīgajiem, draugiem un kolēģiem,

Jūsu Latvijas Kinematogrāfistu savienība

Seko mums arī soctīklos: FacebookInstagram,  X , Threads

Iepriekšējais rakstsCeturtdienā pienākušas pagalam skumjas ziņas no Latgales un Zemgales
Nākamais rakstsSinoptiķiem beidzot ir arī kādas patīkamas vēstis