Tuvojoties gada nogales svētkiem, Latvijas mājās pamazām atgriežas īpašā svētku noskaņa – virtuvēs sāk rosīties ģimenes, plānojot svētku galdu, un viens ēdiens tajā šķiet neaizvietojams. Kā liecina jaunākie “Lidl Latvija” un mediju aģentūras “Mindshare” veiktās aptaujas rezultāti, 71% Latvijas iedzīvotāju rasolu gatavo un ceļ galdā gan Ziemassvētkos, gan Jaunajā gadā. Tomēr, atklājas, ka šī tradīcija, kas vieno dažādas paaudzes un reģionus, ne tikai saglabā savu nozīmi, bet arī piedzīvo jaunas interpretācijas. Ēdiens, bez kura svētki Latvijā teju nav iedomājami

Tradīcijas, kas vieno

Rasola vēsture Latvijā ir dziļi iesakņojusies, un tās pirmsākumi meklējami jau 19. gadsimtā, kad receptes pirmoreiz tika tulkotas latviešu valodā no vācu pavārgrāmatām. Ēdiens, kas sākotnēji bija smalks ārzemju virtuves pieskāriens, laika gaitā ir tapis par vienu no latviešu svētku galda simboliem. Mūsdienās šī mīlestība pret rasolu izpaužas cieņā pret klasiku, un 68% Latvijas iedzīvotāju joprojām gatavo rasolu pēc tradicionālās receptes. Vārīti kartupeļi, zaļie zirnīši, majonēze, olas, marinēti gurķi un desa ir kļuvušas par tik pašsaprotamu sastāvdaļu izvēli, ka rasols neapšaubāmi ieņem stabilu vietu svētku galdā. Taču, kā jau svētkos ierasts, neiztikt arī bez radošuma.

Dažādas garšu variācijas

Izrādās, ka gandrīz trešdaļa Latvijas iedzīvotāju nebaidās no izaicinājumiem virtuvē. Gados jaunāki iedzīvotāji labprātāk pieturas pie klasiskās receptes, savukārt vecākās paaudzes, īpaši 60–74 gadu vecuma grupas iedzīvotāji, labprātāk eksperimentē ar dažādām sastāvdaļām. 13% aptaujāto rasolu papildina ar dažādiem dārzeņiem, savukārt 18% piešķir tam īpašu garšas niansi ar garšvielām vai mērcēm. Kāds pievieno sinepes un mārrutkus, cits izmēģina riekstus, kaperus, siļķi, ābolus vai arī vegāniskās alternatīvas, piemēram, sojas majonēzi. Tas norāda, ka jaunāki cilvēki vairāk vēlas saglabāt bērnības garšu, kamēr vecākā paaudze drošāk izmēģina jaunas idejas, iespējams, iedvesmojoties no plašākas ēdiena gatavošanas pieredzes.

Latvijas virtuvē radošumam nav robežu, un to apliecina arī reģionu īpatnības. Kurzemē populārāki ir marinētie gurķi, taču Latgalē neiztiek bez desas. Vidzemē un Zemgalē iedzīvotāji dod priekšroku sīpoliem, savukārt rīdzinieki rasolu vairāk nekā citviet nevar iedomāties bez olām.

Vai vīrieši pagatavo rasolu citādāk nekā sievietes?

Pētījuma dati atklāj, ka vīrieši un sievietes mēdz atšķirīgi gatavot rasolu. Vīrieši biežāk izvēlas pievienot rasolam īpašas garšvielas, mērces un citas garšu pastiprinošas sastāvdaļas, piemēram, sīpolus, kamēr sievietes vairāk pievērš uzmanību uzturvērtībai bagātākām sastāvdaļām. Sievietes biežāk izvēlas pievienot svaigus gurķus, sinepes, krējumu ar samazinātu tauku saturu un citas vieglākas alternatīvas, kas norāda uz tendenci izvēlēties veselīgākus ēdiena variantus.

Lai gan labi zināmo salātu receptes dažādība ir iespaidīga, viena lieta paliek nemainīga – rasola nozīmīgums svētku galdā. Tas ir ne tikai ēdiens, bet arī sarunu un atmiņu veicinātājs. Kad ģimene sēžas pie galda, tieši rasols visbiežāk kļūst par pirmo tematu: vai šogad viss ir tieši tā, kā vajag? Vai desa ir pietiekami smalka? Vai majonēze nav bijusi par daudz? Taču rasols ir kas vairāk par salātiem. Tas ir kultūras un tradīciju simbols, kas vieno paaudzes un rada svētku un mājīguma sajūtu.

“Tāpat kā veiktā aptauja, arī mūsu klientu iepirkšanās paradumi skaidri apliecina, cik nozīmīgs rasols ir svētku laikā. Iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka, tuvojoties svētkiem, iepirkumu groziņos arvien biežāk nonāk rasola sastāvdaļas. Tāpēc prognozējam, ka nākamās nedēļas izskaņā, tieši pirms garajām svētku brīvdienām, pircēji aktīvi rūpēsies par visu nepieciešamo svētku galdam, tostarp rasolam,” norāda Dana Hasana, “Lidl Latvija” Korporatīvās komunikācijas departamenta vadītāja.

Par “Lidl”:

“Lidl” kā daļa no Nekarzulmā (Vācijā) bāzētās “Schwarz Group” ir viens no lielākajiem pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumiem Vācijā un Eiropā. Ar vairāk nekā 12 350 veikaliem un 220 loģistikas centriem “Lidl” pašlaik strādā 31 valstī, nodarbinot aptuveni 375 000 cilvēku.

“Lidl” saviem klientiem piedāvā kvalitatīvus produktus un preces par labāko cenu. Ikdienu veikalos, loģistikas centros un birojos raksturo vienkāršība un orientēšanās uz noteiktiem procesiem. Savā ikdienas darbībā “Lidl” uzņemas atbildību par cilvēkiem, sabiedrību un vidi. Mums ilgtspēja nozīmē arī to, ka katru dienu apliecinām ar darbiem savu solījumu par kvalitātes standartiem. Efektivitāte, cieņa, uzticēšanās piezemēta attieksme un piederība ir mūsu uzņēmuma vērtības, kas nosaka to, kā mēs strādājam ikdienā un veido pamatu mūsu uzņēmējdarbības panākumiem.

“Lidl” 2023. finanšu gadā pārdošanas apjomi sasniedza 125,5 miljardus eiro. Savukārt “Schwarz Group” uzņēmumi 2023. finanšu gadā sasniedza 167,2 miljardu eiro pārdošanas apjomus.

SIA “Lidl Latvija” izveidots 2018.gada februārī un savu veikalu tīklu Latvijā atvēra 2021.gada 7.oktobrī. Šobrīd “Lidl Latvija” ir 32 veikali 13 Latvijas pilsētās. Vairāk: Lidl.lv un LinkedIn.

Seko mums arī soctīklos: FacebookInstagram,  X , Threads

Vēlies jaunumus uzzināt ātrāk? Skenē kodu vai uzspied uz tā un pievienojies mums arī Telegram!
Iepriekšējais rakstsLatvijas rekordisti: auto, kas pabijis 26 īpašnieku rokās; cits cietis 12 negadījumos
Nākamais raksts“Maxima” izplata prieka vēsti daudziem saviem pircējiem