Sarežģītā ekonomiskā situācija, kuru izraisījusi augstā inflācija un straujais Euribor likmes kāpums, ietekmē iedzīvotāju izmaksas, un kredīta maksājumi var kļūt par būtisku daļu no mājsaimniecības izdevumiem. Tā kā šāda situācija ar paaugstinātām procentu likmēm var saglabāties vēl ilgāku laiku, iedzīvotājiem ir svarīgi būt informētiem par potenciālajiem ilgtermiņa risinājumiem gadījumos, kad ir grūtības veikt kredītmaksājumus, piemēram, pagarinot aizdevuma termiņu.

“Saskaroties ar maksājumu grūtībām, nevajag ļauties panikai, jo tas tikai apgrūtinās situācijas kontroli.  Šajā gadījumā kredītiestāde ir jāuztver kā sadarbības partneris un iespējami ātri jālūdz padoms, kā situāciju atrisināt, kamēr problēma nav samilzusi, kas nereti var apgrūtināt tās risināšanu. Konsultācija bankā būs bez maksas un neradīs nekādas sankcijas vai sekas,” iesaka Luminor mājokļu kreditēšanas vadītājs Kaspars Sausais.

Kā norāda bankas eksperts, risinājumi kā izkļūt no sarežģītās situācijas var būt dažādi, tāpēc kredītspeciālists, izvērtējot individuālo situāciju, varēs ieteikt piemērotāko konkrētā situācijā. Šobrīd visbiežāk klientiem piemērotākais risinājums var būt aizdevuma termiņa pagarināšana, pārdalot atlikušo summu uz ilgāku atmaksas periodu, ja vien kopējais aizdevuma termiņš nepārsniedz 30 gadus.

Šis risinājums ir piemērots gadījumos, ja nepietiekami finanšu līdzekļi varētu būt ilgāku laika periodu. Neskatoties uz to, ka par līguma termiņa pārrēķināšanu un pagarināšanu kredītiestādes parasti piemēro komisijas maksu, kas ir 100 eiro, tomēr tas ļauj piemērot maksājumu esošajai finanšu situācijai. Tāpat jārēķinās, ka izmaiņu izvērtēšanas procesā banka var pieprasīt papildu dokumentus un izmaiņu veikšana var aizņemt noteiktu laiku.

Piemēram, ja klienta esošais kredīta atlikums ir 40 000 eiro un atlicis veikt maksājumus vēl 12 gadus, tad ikmēneša maksājums var veidot aptuveni 400 eiro, savukārt, pagarinot kredīta apmaksas termiņu līdz 20 gadiem, ikmēneša maksājumu iespējams samazināt līdz aptuveni 300 eiro. Bet katra klienta situācija ir individuāla, un ietekme uz ikmēneša maksājumu atšķirsies.

Bankas pieredzē līdz šim populārs risinājums ir bijis pamatsummas atlikšana uz noteiktu laika periodu, piemēram, uz sešiem mēnešiem. Tomēr situācijā, kad finansiālie sarežģījumi veidojas no makroekonomiskajiem apstākļiem un nav prognozējamas krasas izmaiņas tuvākajā periodā, šāds risinājums var nebūt piemērots.

Nosaki finansiālās prioritātes

Lēmums veikt aizdevuma termiņa pagarinājumu, tāpat kā lēmums aizņemties, ir rūpīgi jāizsver, jo tuvākajos gados kredītinformācijas reģistros saglabāsies informācija, ka klientam ir bijušas grūtības ar maksājumu veikšanu, kas var ietekmēt iedzīvotāju iespējas aizņemties jaunas kredītsaistības tuvākajā nākotnē.

Tādēļ kā papildu risinājums, ko iesaka banka, ir savu ikdienas izdevumus un finansiālo prioritāšu pārskatīšana. Lielākie tēriņi parasti ir saistīti ar maksājumiem par mājokli un pārtiku. Ir maksājumi, no kuriem nevar izvairīties, taču parasti ir arī tādi, kas ir primāri. Tāpat ir vērts izvērtēt iepirkšanās paradumus, biežāk iegādājoties preces pēc iepriekš sastādīta saraksta, izvairoties no spontāniem pirkumiem. Tas, iespējams, nesniegs milzīgu izdevumu samazinājumu, tomēr pat neliels ietaupījums ir būtisks un paātrinās ceļu līdz finansiālās stabilitātes atgūšanai.

Patlaban bankas novērojumi liecina, ka klienti tiek galā ar ikmēneša kredītmāksājumu veikšanu un nav novērota palielināta interese pēc risinājumiem maksāšanas grūtību dēļ. 

 

Iepriekšējais rakstsNo 1. augusta: “Rīgas satiksme” nāk klajā ar paziņojumu pasažieriem
Nākamais rakstsVidējā ātruma kontroles iekārtas uzstādītas visos 16 posmos: kur tie atrodas?