Ja vēl pērn pavasarī degvielas uzpildes stacijās daudzviet degvielas cenas noslīdēja zem viena eiro robežas, tad šobrīd cenas jau kādu laiku kāpj. Ekspertu prognozes ir visai skaudras – jau drīz sasniegsim pirmskrīzes līmeni un nākotnē par vienu litru maksāsim pusotru eiro un vairāk.
Ja salīdzina šīsdienas degvielas cenas ar cenām tieši pirms diviem mēnešiem, tā kāpusi aptuveni par 10 centiem.
Kā ReTV Ziņām norāda autovadītājs Juris, kurš ik dienu mēro ceļu no Valmieras uz Rīgu un atpakaļ, cenas kāpumu viņš izjūt būtiski. Līdz ar to nākas meklēt tādas uzpildes stacijas, kurās ir lētāka degviela. “Tagad nedēļā ar vienu bāku nevar izbraukt, ar 50 litriem nepietiek. Pie šī brīža cenām ir 61 eiro. Es esmu atradis vienu benzīntanku, kur cena nav tik krasi palielinājusies, tad es tanī pildos.”
Nozares eksperti degvielas cenu kāpumu šobrīd skaidro ar globālo energoresursu tirgu atkopšanos pēc 2020.gada pavasarī piedzīvotā pamatīgā krituma Covid-19 pandēmijas dēļ. Pasaules biržās ar katru dienu naftas cenas turpina palielināties, ietekmējot arī degvielas cenas Latvijā.
Mārtiņš Āboliņš, bankas “Citadele” ekonomists: “Šobrīd jau ir virs 50 dolāriem par barelu, tātad relatīvi tuvu pirms Covid-19 naftas cenas. Tas ir galvenais faktors ko redzam degvielas cenās Latvijā.”
Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis ReTV Ziņām norāda: šogad Latvijā degvielai nav celts akcīzes nodoklis. Viņš skaidro, pēc Covid-19 krīzes pavasarī naftas ieguves valstis ir atguvušas stabilitāti un spējušas vienoties par tālāko rīcību: “OPEC plus valstis, kur ar Krievija vienojās, ka ieguvi nepalielinās, radot deficītu, bet Saūda Arābija paziņoja, ka samazina ieguvi par miljons bareliem jeb 10% dienā.”
Savukārt ekonomists Mārtiņš Āboliņš vēl piebilst, ka naftas cenu kāpumu veicina arī ziņas par Covid-19 vakcinācijas tempiem, kā arī prognozes par pasaules ekonomikas attīstību un kopējais investīciju samazinājums naftas ieguves nozarē. “Piemēram, ASV gadījumā samazinājies urbumu kopējais skaits, tas ir būtisks. Līdz ar to visi faktori – gan mēģinājumi kontrolēt cenas, gan mazināt investīcijas, gan samazināt ieguves apjomus, gan arī gaidas uz ekonomisko atkopšanos, to tirgu vairāk bīda uz augšu.”
Ekspertu vērtējumā degvielas cenu pieaugums Latvijā turpināsies, tas visdrīzāk būs vienmērīgs, robežās par 5% līdz 7% mēnesī. Taču visdrīzāk jau pēc pusgada degvielas cenas atkal sasniegs pirmskrīzes līmeni, tātad maksāsim ap €1.30/litrā par litru par 95.markas benzīnu.
Ojārs Karčevskis: “Pašlaik tie ir daži centi, tā kā jūs to varat vērot pa nedēļu, tāpat izskatās, ka tā arī turpināsies.”
Eksperti prognozē, ka degvielas cenas, kāps arī ilgtermiņā. Piemēram, turpmākajos gados cenu ietekmēs biodegvielas piejaukums, kas noteikts, lai samazinātu siltumnīcas gāzu emisiju. Teorētiski tas nozīmē, ka kaut kad varētu pienākt laiks, kad maksāsim arī €1.50/litrā un pat vēl vairāk.