Par jauno vērtēšanas sistēmu skolās tiek diskutēts ļoti plaši, jo gan skolēniem, gan vecākiem, gan pašiem pedagogiem aizvien ir daudz jautājumu. Lielākā daļa izmaiņu skars skolēnus, kuri mācās 4.–9. klasē un vidusskolā, bet kā notiks vērtēšana sākumskolā (1.–3. klasē), un kas jāievēro vecākiem un pedagogiem? Jaunā vērtēšanas sistēma: ko iegūs skolēni un pedagogi

Izdevniecības „Skolas Vārds” mācību līdzekļu redaktore, izglītības metodiķe, pedagoģe Liene Jankovska

Sākumskolā jau līdz šim aktīvi tika izmantota pilnveidotā satura vērtēšana, un 1.–3. klasē arī turpmāk tiks vērtētas prasmes kādā no STAP līmeņiem: S — sācis apgūt; T — turpina apgūt; A — apguvis; P — apguvis padziļināti. Taču tiks precizēts procentuālais slieksnis, ar kuru tiek iegūts attiecīgais līmenis, piemēram, P jeb „apguvis padziļināti” sāksies ar 87 %, un tas nozīmē, ka, lai to iegūtu, skolēniem būs jāpilda kompleksi uzdevumi. Pedagogiem būs jāpiedomā, lai skolēniem katrā pārbaudes darbā ir iespēja parādīt gan pamatzināšanas, gan padziļinātu domāšanas līmeni. Līdzšinējā pieredze liecina, ka daļai vecāku ir ļoti svarīgi, lai skolēns demonstrētu tieši padziļinātas apguves līmeni, pielīdzinot to 10 ballēm. Ir pat situācijas, kad tiek izteikta vēlme pārrakstīt pārbaudes darbu, lai A izlabotu uz P. Tā kā turpmāk iegūt vērtējumu P būs sarežģītāk, aicinu atcerēties — līmenis „apguvis padziļināti” nozīmē, ka iegūtās zināšanas skolēns spēj lietot nestandarta situācijās, dažādos mācību priekšmetos iegūtās zināšanas prot savienot un apgūtos jēdzienus spēj lietot ar izpratni, ne tikai mehāniski iemācīties definīcijas vai demonstrēt lieliskas atmiņas spējas tipveida situācijās. Vērtējums A jeb „apguvis” ir ļoti labs vērtējums, un vecākiem nav pamata satraukties, ka tas būtu nepietiekams.

 

Papildu darbs pedagogiem

Skolotājam, sniedzot formatīvo vai summatīvo vērtējumu, skolvadības sistēmā „E-klase” ir jāatspoguļo arī kritēriji, pēc kuriem sasniedzams konkrētais apguves līmenis, vai jāpievieno snieguma līmeņu apraksts, kurā pa līmeņiem atspoguļotas skolēna snieguma atšķirības. Pēc tāda ieraksta skolēniem un vecākiem būtu jāsaprot, kas pārbaudes vai pētniecības darbā ir izdevies veiksmīgi un kur nepieciešams atbalsts.

Vērtēšanas sistēmas izmaiņas būtiski ietekmē pedagogu darbu: lai pedagogi sniegtu atgriezenisko saiti, aprakstītu snieguma līmeņus, pārbaudes darba kritērijus, aizpildītu pārbaudes darbu plānotāju u.tml., darbam ar e-klasi būs jāvelta papildu laiks. Jo izsmeļošāku informāciju pedagogs tur ievietos, jo vieglāk būs skolēniem un vecākiem. Piemēram, vairākās skolās informācija par visu mācību stundu tēmām un sasniedzamajiem rezultātiem e-klasē jāievada pat divas nedēļas iepriekš un, lai skolēniem ir pietiekami daudz laika sagatavoties, jāpublicē arī informācija par pārbaudes darbiem. Skolēniem un vecākiem tas noteikti ir liels ieguvums, taču vienlaikus ir ļoti būtiski, lai laiks, ko pedagogi velta informācijas ievietošanai e-klasē, atspoguļotos viņu atalgojumā.

 

Izvērsta informācija e-klasē palīdz vecākiem sekot progresam

E-klasē ievadītā informācija ir ļoti būtiska tieši sākumskolas posmā, jo, lai gan pedagogi, strādājot ar bērniem klasē, sniedz atgriezenisko saiti, mazākie bērni ne vienmēr to spēj precīzi nodot saviem vecākiem. Sākumskolā vienu mācību tēmu skolēni nereti apgūst pat sešas vai septiņas nedēļas — tas ir pietiekami ilgs posms, tāpēc pedagogam e-klasē jāparāda arī bērna zināšanu formatīvais vērtējums attiecīgajā brīdī. Tas palīdz vecākiem izsekot bērna progresam un vajadzīgā brīdī sniegt atbalstu.

 

Piemērotu mācību līdzekļu nozīme

Atgriezeniskās saites sniegšana klasē, savlaicīga detalizētas informācijas ievadīšana e-klasē, mācību stundu un pārbaudes darbu sagatavošana, pārbaudes darbu labošana — tā ir tikai daļa no atbildības, kas gulstas uz pedagogu pleciem, tāpēc liels atbalsts ikdienas darbā ir piemēroti mācību līdzekļi, piemēram, izdevniecība „Skolas Vārds” dažādu mācību priekšmetu grāmatās un darba burtnīcās iekļauj ne vien pārbaudes darbu paraugus un snieguma līmeņu aprakstus, bet arī sadaļas skolēna refleksijai, lai skolēns pats spētu novērtēt savas zināšanas un sniegumu. Sākumskolā tas, protams, tiek darīts kopā ar pedagogu, tomēr ir ļoti svarīgi jau ar pirmajām klasēm pilnveidot prasmi pašam novērtēt savu sniegumu — skolēniem tā ļoti noderēs ne tikai vēlākajos mācību posmos.

Jaunā vērtēšanas sistēma būtiski maina pieeju un pedagogu ikdienu, tāpēc skolu vadītājiem ir svarīgi parūpēties, lai pedagogiem ir pieejami dažādi atbalsta instrumenti, to vidū atbilstīgi mācību līdzekļi. Tas palīdzēs veidot vienotu vērtēšanas izpratni un ļaus ietaupīt laiku, ko pedagogi varēs veltīt skolēniem.

Jaunā vērtēšanas sistēma: ko iegūs skolēni un pedagogi

Seko mums arī soctīklos: FacebookInstagram,  X , Threads

Iepriekšējais rakstsSkumjš dzīves turpinājums gaida vairākus vīriešus Latgalē
Nākamais rakstsKā pamanīt, ka aizkavējusies zīdaiņa motoriskā attīstība?