Elektromobiļu popularitāte strauji pieaug arī Latvijā. Lai arī pašlaik Latvijā no visām reģistrētajām automašīnām elektromobiļi sastāda vien 1 %[1], eksperti ir vienisprātis, ka tuvāko gadu laikā katrs piektais automobilis valstī varētu būt elektrisks. Pārejot no tradicionālajām automašīnām uz elektromobiļiem, autovadītāji mēdz saskarties ar dažādiem izaicinājumiem, kas nereti rodas no nezināšanas. Piemēram, arvien biežāk nākas sastapties ar nepareiziem priekšstatiem par to apkopi, tāpēc automazgāšanas eksperts sniedz padomus, kā pareizi uzturēt elektromobiļus. Kādēļ eleketromobilis ir regulāri jāmazgā?
Viens no izplatītākajiem mītiem ir bažas par elektromobiļu mazgāšanu, taču patiesībā tiem var kaitēt nevis regulāra mazgāšana, bet gan nepietiekama apkope. Eiropā visstraujāk augošā tuneļveida automazgātavu tīkla “PRO BRO” vadītājs Latvijā Darjus Krjuks (Darius Kriukas) norāda uz biežāk pieļautajām kļūdām, kas saistītas ar elektromobiļu mazgāšanu.
“Daudzi automašīnu īpašnieki uzskata, ka elektromobiļa mazgāšana var sabojāt tā elektriskās detaļas, taču šīs bažas nav pamatotas un var radīt vēl lielāku kaitējumu – ja automašīna netiek regulāri mazgāta, jo īpaši ziemā, uz tās sakrājušies netīrumi var izraisīt koroziju,” stāsta D. Krjuks. Taču eksperts atzīst, ka ir papildu piesardzības pasākumi, kuri, mazgājot elektromobiļus, ir jāievēro to īpašniekiem.
Elektromobiļu mazgāšana nav bīstama, ja ievēro drošību
Ne lietus, ne mazgāšana elektromobiļiem nav bīstama, jo tiem ir hermētiski noslēgta elektriskā sistēma, kas aizsargāta pret ūdens iekļūšanu. Taču joprojām valda dažādi nepareizi priekšstati, ka ūdens elektromobiļiem var kaitēt, tāpēc to īpašniekiem jārēķinās ar apkopes izaicinājumiem.
“Mīts, ka elektromobiļi baidās no ūdens, ir nepatiess. Drīzāk varētu teikt, ka no ūdens vairāk baidās tieši elektrisko auto “brāļi” ar iekšdedzes dzinējiem – benzīna un dīzeļa automašīnas. Protams, braucot pa applūdušu ielu un zinot, ka zem jūsu auto grīdas ir 400 vai 800 voltu akumulators, dažiem stresa līmenis var pieaugt. Tomēr arī šādās situācijās uztraukumam nav pamata, jo gan akumulatoru bloks, gan elektromotors ir hermētiski noslēgti un ūdens tajos nevar iekļūt. Savukārt, ja iekšdedzes dzinēja gaisa ieplūdes sistēmā nonāk ūdens, tas, visticamāk, beigsies ar ļoti dārgu dzinēja remontu. Auto mazgāšanas laikā ūdens uz īsu brīdi nonāk kontaktā ar auto detaļām un virsbūvi, tāpēc satraukumam nav nekāda pamata,” tā par šo tēmu stāsta Roberts Jansons, raidījuma “TAVS AUTO TV” galvenais redaktors un konkursa “Latvijas e-auto 2024/25” organizators.
Tiek arī uzskatīts, ka elektromobiļa mazgāšana tuneļveida automazgātavā ir riskanta, taču “PRO BRO” vadītājs Latvijā skaidro, ka neviens no mazgāšanas veidiem, tostarp tuneļveida automazgātavas, augstspiediena ūdens strūklas vai tvaika tīrītāji, nerada risku elektromobiļiem. Svarīgākais ir pirms mazgāšanas pārliecināties, ka uzlādes ports ir aizvērts. Eksperts arī apstiprina, ka elektromobiļiem nav nepieciešami īpaši mazgāšanas līdzekļi, tāpēc tiem tiek izmantoti tie paši tīrīšanas līdzekļi kā motorizētajiem transportlīdzekļiem.
Atstāti netīrumi – risks automašīnai
Pastāv arī uzskats, ka tuneļveida automazgātavu konveijeri vai citi izmantotie mehānismi automašīnai var būt bīstami. Te eksperts vērš uzmanību, ka uz automašīnām attiecināmās pamatprasības ir norādītas automazgātavas noteikumos.
“Būtībā, ja automašīna ir tehniskā kārtībā, ar nebojātu virsbūvi vai stiklu un oriģinālām, kvalitatīvām detaļām, uztraukumam nav pamata. Drošības labad vienmēr var iepazīties ar automašīnas lietotāja rokasgrāmatu, kurā norādītas konkrētas instrukcijas un piesardzības pasākumi, kas palīdzēs izvairīties no iespējamiem riskiem mazgāšanas laikā,” iesaka D. Krjuks.
Bieži vien tiek kļūdaini uzskatīts, ka ūdens var īpaši kaitēt elektromobiļa šasijai. Tomēr eksperts stāsta, ka šī daļa parasti ir labi aizsargāta un konstruēta tā, lai izturētu ūdens iedarbību. Tāpat arī hermētiski noslēgtie akumulatori ir droši aizsargāti pret ūdens iekļūšanu. Automašīnas apakšējās daļas regulāra tīrīšana ne tikai ir droša, bet arī palīdz likvidēt netīrumus, kas laika gaitā var izraisīt koroziju. Šāda veida apkope ne vien saglabā automašīnas izskatu, bet arī nodrošina daļu ilgmūžību, kā arī padara drošāku braukšanu un uzlabo elektromobiļa veiktspēju ilgtermiņā.
Paradoksālā kārtā nevis regulāra mazgāšana, bet tieši nepietiekama apkope var izraisīt elektromobiļiem negatīvas sekas.
“Likvidējot piesārņojumu, piemēram, sāli, ziedputekšņus, putnu izkārnījumus un ceļa netīrumus, transportlīdzekļu īpašnieki var izvairīties no iespējamā kaitējuma, ko nodara korozija. Līdz ar to gan elektriskie, gan parastie automobiļi ir regulāri jātīra, lai saglabātu to izskatu un vērtību,” rezumē “PRO BRO” vadītājs Latvijā.
[1] https://uzladets.lv/latvija-elektroauto-skaits-turpina-pieaugt-eksponenciali/