Ksavjeram Gormelonam pirms nu jau 24 gadiem izdevās sniegt pirmo palīdzību, atgūt princeses Diānas elpošanu un pulsu, un viņš bija pārliecināts, ka Diāna izdzīvos.

Kā vēsta informācija izdevumā „The Sun”, kur tika publicēta intervija ar glābēju, viņš domāja, ka ir izglābis sievietes dzīvību, sniedzot viņai pirmo palīdzību, tostarp sirds atdzīvināšanas masāžu (CPR) pēc autoavārijas Parīzē.

Ksavjers Gormelons (50) stāstīja, ka princese Diāna pēc avārijas vēl bija pie samaņas un atvēra acis, kad viņš centās sievieti atbrīvot no avarējušā mersedesa. Kad viņa tika novietota uz nestuvēm, Diāna piedzīvoja sirds apstāšanos, taču pēc CPR veikšanas un mākslīgās elpināšanas, viņai atjaunojās gan sirdsdarbība, gan elpošana. Gormelons bija  sarūgtināts, kad uzzināja, ka vēlāk slimnīcā, neraugoties uz ārstu lielajiem pūliņiem, tomēr mirusi.

Ksavjers, kurš 22 gadus strādāja Parīzes ugunsdzēsības un glābšanas dienestā līdz atgriezās savā dzimtajā Bretaņā, iepriekš tikai vienreiz bija runājis par notikušo avāriju – liecinot princeses Diānas nāves izmeklēšanā 2007. gadā.

2017. gada 31. augustā apritēja 20 gadi kopš traģiskās avārijas, un Gormelons „The Sun” atklājis, ka tā kā viņš vairs nestrādā glābšanas dienestā, viņš beidzot ir spējīgs sniegt interviju par šausminošo avāriju. Vīrietis atklāja, ka sākotnēji viņam nebija ne jausmas, ka viņš glābj princeses Diānas dzīvību „Pont de l’Alma” tunelī, kas atrodas netālu no ugunsdzēsības stacijas, kurā viņš tobrīd bija virsnieks. „Mēs bijām tuvākie, kuri varēja aizsteigties palīgā, bija vajadzīgas mazāk nekā trīs minūtes, lai mēs nokļūtu līdz izsaukuma vietai. Mana desmit vīru komanda divās mašīnās bija pirmā, kas nokļuva traģēdijas vietā,” izdevumam „The Sun” stāstīja Ksavjers Gormelons.

„Automašīna bija iznīcināta, un mēs kā pie jebkura satiksmes negadījuma, vispirms strādājām, lai uzzinātu vai kāds ir dzīvs, saprastu, kāda palīdzība nepieciešama. Atceros, kā Diāna man vaicāja: „Mans Dievs, kas noticis?” Sieviete, kura, kā vēlāk uzzināju, bija princese Diāna, atradās automašīnas aizmugurē uz grīdas. Uzreiz pamanīju, ka viņa ir dzīva, jo sieviete mazliet kustējās. Es redzēju, ka viņai bija neliels ievainojums labajā plecā, taču neizskatījās nekas briesmīgs, asiņu nebija nekur.  Es turēju viņas roku un teicu, lai viņa saglabā mieru, lai cenšas nomierināties, jo es esmu šeit, lai palīdzētu. Es un mana komanda bijām līdzās un kopīgi izvilkām viņu no automašīnas. Par laimi, to varējām paveikt ātri, jo varējām to izdarīt tāpat – nebija jāgriež automašīna. Taču mirkli vēlāk viņa pārstāja elpot.”

Ksavjers, kurš šobrīd ir atbildīgais par neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumiem Brestas lidostā Bretaņā, teica: „Mēs visi esam apmācīti sniegt pirmo palīdzību, un es uzreiz pamanīju, ka viņa cietusi no sirds apstāšanās un vairs neelpo. Veicu sirds masāžu un pēc dažām sekundēm viņa atkal sāka elpot. Tas, protams, bija atvieglojums, jo šķita, ka dzīvība ir glābta. Biju pārliecināts, ka viņa izdzīvos. Cik zinu, arī slimnīcā viņa tika nogādāta dzīva, taču vēlāk saņēmu skumju ziņu, ka viņa tomēr dažas stundas vēlāk ir mirusi. Jutos ļoti apbēdināts.Tagad zinu, ka viņa bija guvusi nopietnus iekšējo orgānu ievainojumus, taču manā prātā aizvien ir tik daudz epizožu. Šī nakts manā atmiņā paliks uz mūžīgiem laikiem. Tobrīd man nebija ne jausmas, ka tā ir princese Diāna. Tikai tad, kad viņa tika ievietota ātrās palīdzības automašīnā, kāds no medpersonāla man to pateica. Biju šokēts. Lai gan cieši nesekoju britu karaļnamam, tomēr zināju, kas ir princese Diāna – viņas vārds komentārus neprasīja.”

Princese Diāna, viņas mīļotais Dodi Fajeds un auto šoferis Henrijs Pols avārijā gāja bojā. Izdzīvoja miesassargs Trevors Rīzs-Džonss.

Gormelons turpināja: „Es joprojām savā prātā skaidri varu redzēt šo notikumu. Šī ir pirmā reize, kad runāju par to ar plašsaziņas līdzekļiem. Kā ugunsdzēsējs, es biju daļa no Francijas militāristiem, tāpēc man bija aizliegts runāt. Tagad esmu atstājis ugunsdzēsības dienestu un jutu, ka man tas ir jāizdara, tas jāpastāsta. Man tas sākotnēji bija kārtējais ceļu satiksmes negadījums, viens no daudzajiem, ko nākas redzēt glābējam un tam bija parastie iemesli – pārāk liels ātrums, kā arī piedzēries vadītājs. Kad piekļuvu pie automašīnas, redzēju, ka vadītājs jau bija miris, viņu glābt nebija iespējams. Misters Fajeds bija mašīnas aizmugurē kritiskā stāvoklī. Kad viņš tika izvilkts no auto, arī viņš jau bija miris. Miesassargs, kurš sēdēja priekšā, bija pie apziņas, taču viņam bija ļoti smagas sejas traumas. Viņš nemitējās jautāt: „Kur viņa ir? Kur viņa ir? Kā viņai ir?” Mani vīri centās viņu nomierināt, lūdzot saglabāt mieru un nekustēties. Es viņam paskaidroju, ka manā komandā neviens cits nerunā angļu valodā, teicu, ka mēs par visiem rūpējamies.”

Kad princese Diāna tika nogādāta pilsētas „Pitie Salpitriere” slimnīcā, Ksavjers atgriezās savā ugunsdzēsības stacijā, kur tonakt dežūrēja. Tonakt viņš uzreiz zvanīja savai sievai. „Es sievai izstāstīju visu, kas notika un tobrīd biju salīdzinoši priecīgs, jo cerēju, ka patiešām esmu viņu izglābis,” atceras Ksavjers.

Oficiālajā ziņojumā teikts, ka princese Diāna cietusi no neskaitāmiem iekšējiem ievainojumiem un asinsvadu, kas atrodas tuvu sirdij, plīsums radījis stipru iekšējo asiņošanu.

Iepriekšējais rakstsIzciliem sasniegumiem bagātas personības publicē savus stāstus grāmatā ‘Kā gūt panākumus Latvijā’
Nākamais rakstsNeticami: 13 dīvainākās vēsturiskas ārstniecības metodes