Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) 2021.gada aprīlī sabiedrības iniciatīvu portālā “manabalss.lv” publicēja iniciatīvu, ar mērķi palielināt stāvvietu izmērus pie publiskajiem objektiem. Iniciatīva savāca nepieciešamos 10 tūkstošus parakstu, un pērnā gada februārī Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija vienojās uzdot valdībai līdz 2023. gada beigām piedāvāt kompleksu risinājumu drošākai transportlīdzekļu novietošanai stāvvietās. Diemžēl, līdz pat šim brīdim, nekādi risinājumi nav tikuši piedāvāti, un autostāvvietu izmēru jautājums turpina radīt neērtības publisko objektu apmeklētājiem, apdrošinātājiem un satiksmes uzturētājiem. Stāvvietu izmēru jautājums joprojām rada neērtības autovadītājiem
“Četrus mēnešus pēc valdības noteiktā termiņa, šī gada aprīlī, beidzot tika apstiprināts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums par LTAB rosināto iniciatīvu, lai izveidotu risinājumus drošākai transportlīdzekļu novietošanai publiskajās autostāvvietās. Pēc šobrīd publiski pieejamās informācijas, Satiksmes ministrija joprojām vēl tikai plāno piesaistīt ekspertus, lai tie pārskatītu normatīvo regulējumu, kas varētu nozīmēt, ka reāla rīcība, lai risinātu problēmu, joprojām nav uzsākta,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka šāda valsts iestāžu kavēšanās ar lēmumu pieņemšanu vairāku gadu garumā, ne vien sagādā neērtības satiksmes dalībniekiem, bet vairo cilvēku neticību valsts pārvaldei.
Šī gada decembrī LTAB veica 1007 Latvijas iedzīvotāju aptauju, kurā secināja, ka 61% respondentu nav apmierināti ar patlaban publiskajās un lielveikalu stāvvietās iekārtoto autostāvvietu platumu. Vien 4% aptaujas dalībnieku norādīja, ka esošie stāvvietu izmēri ir pietiekami ērtai transportlīdzekļa novietošanai (t.sk. durvju atvēršanai; pasažieru izkāpšanai; mantu izņemšanai no salona). Vislielākās neērtības autovadītājiem un pasažieriem sagādā tieši autostāvvietu šaurība, kā arī citu autovadītāju rīcība, novietojot savus transportlīdzekļus neatbilstoši autostāvvietu noteikumiem.
LTAB statistika liecina, ka 2023.gadā OCTA apdrošinātājiem tika pieteikti 881 ceļu satiksmes negadījumi (turpmāk – CSNg), kas fiksēti publiskajās stāvvietās. Par šiem CSNg apdrošinātāji OCTA atlīdzībās kopā izmaksājuši 789 tūkstošus eiro. Lielākā atlīdzība par publiskajā stāvvietā notikušu CSNg pērn bija 8725 eiro.
“LTAB joprojām turpina un turpinās strādāt pie tā, lai aicinātu atbildīgās institūcijas pārskatīt normatīvos aktus atbilstīgi mūsdienu transportlīdzekļu izmēriem un satiksmes intensitātei, nosakot stāvvietas minimālo platumu no 2,60 m un garumu 5 m vienam vieglajam transportlīdzeklim. Par spīti lēnajam darbam pie problēmas risinājuma, joprojām ļoti ceram, ka valdības apstiprinātais risinājumu plāns rezultēsies praktiskā darbībā un normatīvā regulējumā, kas nosaka skaidru normatīvo aktu un standartu ievērošanu plānošanas dokumentu izstrādē un to īstenošanā,” rezumē J.Abāšins.
1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle un «Balcia Insurance» SE.
Seko mums arī soctīklos: Facebook, Instagram, X , Threads