Banku klientiem jau par ikdienu kļuvusi Smart-ID aplikācijas izmantošana, lai pieslēgtos savai internetbankai. Pērnā gada nogalē tās lietotāju skaits Latvijā sasniedza gandrīz vienu miljonu – reģistrēti jau 916 tūkstoši, un, salīdzinot ar 2019. gada janvāri, to skaits pieaudzis aptuveni par 35%. Aplikācijas divu pakāpju autentifikācija ierobežo krāpnieciskas darbības, bet arī katram pašam jāparūpējas, lai nejauši nepastiprinātu citu ierosinātus maksājumus un nenodotu savus finanšu līdzekļus garnadžu rokās. Luminor, kopā ar Smart-ID lietotnes izstrādātājiem apkopoja svarīgākos ieteikumus drošībai, ko ņemt vērā, lai pasargātu savus datus no krāpniekiem.
Nekad neievadīt kodu, ja tobrīd neizmanto internetbanku
“Smart-ID nodrošina divu faktoru autentifikāciju, kas ir daudz drošāka par iepriekš izmantotajām kodu kartēm, kuras bija vieglāk pazaudēt, to kodi bija statiski – tie, kas uzdrukāti uz kartes. Tomēr tas nemaina, ka internetbankas lietotājam arvien ir svarīgi būt uzmanīgam un arī pašam parūpēties par savu datu drošību. Viens no galvenajiem nosacījumiem – nekad savā Smart-ID lietotnē neievadīt PIN kodus, ja pats tajā brīdī neizmanto internetbanku vai mobilo banku un neesi ierosinājis darījumu. Tas var liecināt par situāciju, ka tajā brīdī kāds cits mēģina piekļūt jūsu internetbankai,” uzsver Normunds Rudzītis, Luminor Privātpersonu segmenta vadītājs.
Vai kods internetbankā sakrīt ar kodu telefonā?
Uzsākot darījumu, kodam, kas parādās internetbankā, piemēram, datorā noteikti ir jāsakrīt ar kodu, kuru tajā pašā brīdī parāda Smart-ID lietotne viedierīcē. Pirms PIN koda ievades, obligāti ir jāpārliecinās, vai abi šie kodi sakrīt un tikai tad var turpināt darījuma veikšanu. Ja kodi nesakrīt, ir ļoti liels risks, ka tajā brīdī kāds cits cenšas piekļūt internetbankai un kodu nekādā gadījumā nevajag ievadīt.
Nozagts vai pazaudēts telefons
Ja viedierīce, kurā tiek izmantota Smart-ID lietotne, ir nozagta vai nozaudēta, noteikti pirmais solis ir – izdzēst savu Smart-ID kontu, lai garnadzim nebūtu iespēja mēģināt to izmantot. “Lai slēgtu savu kontu var sazināties gan ar Smart-ID klientu apkalpošanas dienestu, zvanot uz Smart-ID klientu apkalpošanas centru (+371 6766 5001), gan savu kontu cilvēks var slēgt pats Smart-ID pašapkalpošanās portālā. Portālam var pievienoties ar Latvijas iedzīvotāja identifikācijas karti. Ja ir dažādi aktīvi Smart-ID konti dažādās viedierīcēs, tad pieslēgties pašapkalpošanās portālam var, izmantojot citu ierīci, kurā darbojas Smart-ID aplikācija,” stāsta Smart-ID vadītāja Latvijā, Sanita Meijere.
Ievēro arī citus drošības pamatnoteikumus
Lietojot Smart-ID, līdzīgi kā jebkuru citu lietotni, kur jūsu datus aizsargā paroles, jāievēro arī jau ierastie drošības pamatnoteikumi, lai nejauši savas paroles nenodotu krāpnieku rokās. Piemēram, Jums nekad netiks sūtīts lūgums atjaunot savu paroli vai PIN kodus īsziņā, tādēļ vienmēr, uzklikšķinot uz saitēm šādos ziņojumos, pievērsiet uzmanību vietnes adresei interneta pārlūkā, pārbaudot, vai tā sakrīt ar oficiālo vietnes adresi. Ja ir aizdomas par krāpšanu, nekavējoties jāsazinās ar banku, informējot par situāciju. Nekad nenododiet savas paroles vai PIN kodus trešajām personām un neglabājiet tos vietās, kur tām var piekļūt citi cilvēki, piemēram, makā.