Swedbank savā mobilajā lietotnē ieviesusi iespēju veikt maksājumus, nezinot saņēmēja konta numuru – pietiek tikai ar tālruņa numuru. Šāda veida pārskaitījumi ir pieejami ne tikai starp Swedbank, bet arī citu banku klientiem, kuras pievienojušās Latvijas Bankas uzturētajam Zibsaišu reģistram. Līdz ar to maksājumi, kur jānorāda tikai saņēmēja mobilā tālruņa numurs, nu ir kļuvuši pieejami vismaz 90% Latvijas komercbanku klientu, to padarot par jaunu starppersonu norēķinu standartu.
“Pēdējo ceturkšņu dati rāda, ka mūsu klientiem mobilā lietotne ir kļuvusi par pamata bankošanās veidu – šī gada martā autorizēšanās skaits Swedbank lietotnē vairāk nekā trīs reizes apsteidza internetbankas lietošanu datorā, savukārt lietotnē veikto maksājumu skaits internetbanku apsteidza jau pagājušajā gadā. Iecere, ka banka nav vieta, uz kuru speciāli jāiet vai jāzvana, bet tā bankas klientam ir pieejama visur, kur vien klients atrodas, ir piepildījusies. Turpinot šī sapņa realizāciju, esam ieviesuši nākamo elementu, kas ļauj ietaupīt laiku, veicot savstarpējos norēķinus starp privātpersonām, tai skaitā citu banku klientiem. Lai veiktu maksājumu, vairs nav jāievada saņēmēja konta numurs – varēs vienkārši izvēlēties personu no sava tālruņa kontaktu saraksta vai ievadīt tālruņa numuru manuāli,” norāda Swedbank Klientu servisa pārvaldes vadītājs Vadims Frolovs.
Pateicoties šai jaunajai iespējai, arī samazināsies cilvēku vajadzība nēsāt līdzi skaidru naudu, jo maksāt uz tālruņa numuru ir ātrāk un ērtāk. Ņemot vērā šībrīža pandēmiju un nepieciešamību izvairīties no kontaktēšanās, jaunā funkcionalitāte arī kalpos par drošāku veidu naudas pārskaitījumiem starp privātpersonām.
Saņēmēja tālruņa numuram jābūt reģistrētam Latvijas Bankas sistēmā
Lai varētu sākt lietot maksājumu iespējas uz tālruņa numuru, Swedbank klientiem nav jāveic nekādas papildu darbības, kā vien tikai jāpārliecinās, ka ierīcē darbojas jaunākā Swedbank lietotnes versija – iOS (41.0) vai Android (21123). Tomēr, lai saņemtu maksājumus uz tālruņa numuru, jāreģistrējas Latvijas Bankas Zibsaišu sistēmā, kas tiek izmantota šī pakalpojuma nodrošināšanai. Šī platforma ļauj piesaistīt personas kontu tās mobilā tālruņa numuram, kas ir apstiprināts jeb verificēts Swedbank.
“Lietotājs Latvijas Bankas sistēmā var reģistrēties, izmantojot Swedbank lietotni – viss, kas jādara – jāapstiprina savs tālruņa numurs un jānorāda konts, uz kuru saņemt ienākošos pārskaitījumus (vienam tālruņa numuram var piesaistīt tikai vienu kontu). Savukārt, ja maksātājs vēlēsies nosūtīt naudu kādam, kurš vēl nav reģistrējis savu numuru sistēmā, lietotnē iestrādāta ērta iespēja nosūtīt uzaicinājumu tai pievienoties,” skaidro V. Frolovs.
Iespēja norēķināties ne tikai starp Swedbank, bet arī citu banku klientiem
Jau iepriekš gandrīz 500 000 Swedbank mobilās lietotnes īpašniekiem bija iespēja veikt zibenīgus pārskaitījumus, izmantojot naudas pieprasījuma funkciju. Pievienošanās Zibsaišu reģistram paver iespēju veikt maksājumus bez konta norādīšanas arī uz citām bankām Latvijā – šobrīd sistēmai pievienojušās arī SEB banka un Citadele.
Latvijas Bankas inovatīvo maksājumu pakalpojumu attīstības vadītājs Harijs Ozols: “Swedbank pievienošanās Zibsaišu reģistram iezīmē jaunu standartu Latvijas starpbanku norēķinos – kā tas jau krietnu laiku ir ar zibmaksājumiem. Maksājumi, kur jānorāda tikai saņēmēja mobilā tālruņa numurs, nu ir kļuvuši pieejami vismaz dominējoši lielākajai daļa Latvijas komercbanku klientu, jo šo pakalpojumu, izmantojot Latvijas Bankas izveidoto un uzturēto Zibsaišu reģistru, izmanto jau 3 lielās Latvijas komercbankas – Citadele, SEB banka un Swedbank. Tādejādi ir nodrošināti ne tikai labāki, ērtāki, ātrāki un drošāki pakalpojumi sabiedrībai, bet ir izveidots pamats inovatīvu maksājumu pakalpojumu tālākai attīstībai. Un zīmīgi, ka banku inovācijas maksājumu jomā neapstājas arī šajā laikā, kad koronavīrusa Covid-19 izplatība apgrūtina cilvēku ikdienu un uzņēmējdarbību, un līdz ar to aug inovatīvu risinājumu nozīme.”
Maksājumi uz tālruņa numuru būs iespējami tikai eiro valūtā un tiem tiks piemērota tāda pati maksa kā parastajiem iekšzemes pārskaitījumiem.
Kā norāda Swedbank, maksājumi uz tālruņa numuru ir droši – to drošības līmenis ir tāds pats, kā parastajiem iekšzemes pārskaitījumiem. “Tālruņa numurs tiek izmantots tikai kā lietotāja identifikators, pēc kura Latvijas Bankas sistēmā tiek atrasts saņēmēja konta IBAN numurs, kas pēc tam tiek izmantots pārskaitījuma izpildei. Tas nodrošina lielākas ērtības lietotājiem, tai pašā laikā saglabājot augstāko drošības līmeni,” min V. Frolovs.