Par atvaļinājumu sapņo vairums cilvēku, taču katram ir atšķirīgas prioritātes un priekšstats, kādam šim atvaļinājumam vajadzētu būt. Lai brīvdienu ceļojums attaisnotu cerības, ir svarīgi pārzināt, kas slēpjas zem dažādiem apzīmējumiem viesnīcu un pakalpojumu rezervācijas sistēmās.
Ar atvaļinājuma plānošanas padomiem dalās ceļojumu organizatora “Kidy Tour” pārdošanas vadītāja Margarita Šteimaka.
Viesnīcu zvaigžņu standarti atšķiras
Katrā pasaules valstī ir atšķirīgi viesnīcu kategoriju standarti, vienotas izmitināšanas iestāžu klasifikācijas nav. Lai gan esam pieraduši pie Eiropas Savienības viesnīcu iedalījuma pēc zvaigznēm, citās valstīs viesnīcas var būt apzīmētas arī ar burtiem, atslēgām vai kā citādi. Svarīgākais ir tas, ka pat ar vienādu zvaigžņu skaitu apzīmētu viesnīcu kvalitāte dažādās valstīs var atšķirties, atkarībā no konkrētajā valstī noteiktajiem apkalpošanas kritērijiem, numuru izmēriem, sniegto pakalpojumu klāsta un citiem faktoriem.
Piemēram, latvieši savam atvaļinājumam bieži vien izvēlas Bulgāriju, taču tur esošās pieczvaigžņu viesnīcas var pielīdzināt aptuveni 3-4 zvaigžņu viesnīcām Turcijā. Viesnīcās, kurām ir 4-5 zvaigznes, parasti tiek nodrošināti arī izklaides un veselības pakalpojumi – tajās ir SPA centri un skaistumkopšanas saloni. Ceļojumu organizatoru interneta vietnēs vai katalogos atsevišķas piedāvātās viesnīcas atzīmē kā ekonomiskās klases viesnīcas. Viesnīcas šādi tiek apzīmētas, balstoties uz uzņēmuma darbinieku novērtējumu un tūristu atsauksmēm. Šīs viesnīcas bieži vien ir lētākas, taču tajās var būt zemāka pakalpojumu un apkalpošanas kvalitāte, mazāka ēdienu izvēle, tiek piedāvāts mazāks izklaižu klāsts.
Līdztekus zvaigžņu skaitam vajadzētu pievērst uzmanību arī tam, ka atsevišķas viesnīcas orientējas uz konkrētām atpūtnieku auditorijām un attiecīgi pielāgots ir arī to piedāvājums. Piemēram, ir viesnīcas, kurās ir noteikti vecuma ierobežojumi un tiek izmitinātas tikai personas no 16 gadu vecuma. Citās tieši pretēji – tiek gaidītas ģimenes ar bērniem, kuriem viesnīcas teritorijā ir izveidoti speciāli baseini, rotaļu laukumi un mini klubi.
Augstāka cena par skatu uz jūru vai dārziem
Viesnīcas var piedāvāt vienvietīgus, divvietīgus numurus vai apartamentus, kas sastāv no viesistabas un atsevišķas guļamistabas un kur reizēm var būt arī atsevišķa virtuve. Divvietīgajos numuros var būt divguļamā gulta vai divas atsevišķas gultas. Daudz retāk viesnīcās piedāvā trīsvietīgus numurus. Ja vēlaties dzīvot trijatā vienā numurā, tad visbiežāk divvietīgajā numurā tiks novietota papildu gulta, izvelkamais dīvāns vai atpūtas krēsls. Ja ceļojat ar mazuli, viesnīca jums piedāvās bērnu gultiņu.
Numuri tiek iedalīti standarta un ekonomiskās klases numuros. Ekonomiskās klases numuri mēdz būt lētāki un vienkāršāki – tie var būt senāk renovēti, pa logu būs skats uz citu ēku, nevis jūru vai apstādījumiem. Ekonomiskās klases numuri var būt arī mazāki par tās pašas viesnīcas standarta numuriem, tiem var nebūt balkona. Līdz ar to pirms brauciena ir svarīgi precizēt, vai rezervētais viesnīcas numurs atbilst jūsu vēlmēm.
Kas slēpjas aiz „All Inclusive”?
Bez viesnīcas un numura būtisks atvaļinājuma plānošanas punkts ir ēdināšana. Ēdināšanas pakalpojumi mēdz būt norādīti viesnīcas aprakstā. Var pasūtīt viesnīcu bez ēdināšanas (SC – Self Catering), ar brokastīm (Breakfast), ar brokastīm un vakariņām (HB – Half Board), vai arī izvēlēties, lai viss būtu iekļauts (Al – All Inclusive vai UAI – Ultra All Inclusive).
AI (All Inclusive) – cenā parasti iekļautas brokastis, pusdienas un vakariņas, vietējā ražojuma dzērieni. Kādi vietējā ražojuma dzērieni ir iekļauti cenā un kad tie tiek pasniegti, to nosaka katras viesnīcas administrācija. UAI (Ultra All Inclusive) – cenā iekļautas brokastis, pusdienas un vakariņas, vietējā ražojuma dzērieni un var būt iekļauti arī atsevišķi ārzemēs ražoti dzērieni un/vai papildu pakalpojumi.
Gadās, ka apzīmējumu “viss iekļauts” atpūtnieki saprot burtiski un cer saņemt ēdienus vai dzērienus jebkurā laikā, piemēram, tikko pamostoties no rīta sagaida, ka viņiem gultā tiks pasniegts šampanietis ar zemenēm. Tā nav, tāpēc vienmēr ieteicams uzmanīgi izlasīt aprakstā sniegto informāciju, kā arī uzdot tūrisma aģentam papildus radušos jautājumus.
Ēdiens tiek pasniegts noteiktajā laikā viesnīcas restorānos un bāros. Atsevišķas viesnīcas arī nodrošina iespēju, dodoties kādā ekskursijā, iesaiņot uzkodas līdzņemšanai, ja viesiem nav iespējas atgriezties uz ēdienreizi noteiktajā laikā. Tāda pati iespēja saņemt uzkodas līdzņemšanai bieži vien mēdz būt arī pēdējā atpūtas dienā, ja no viesnīcas uz lidostu jādodas vēl pirms brokastu laika.