Daži no tiem ir simtiem gadu veci, citi būvēti vēl pagājušajā gadsimtā, tomēr tiem visiem ir kas kopīgs – tie ir slavenākie, iespaidīgākie un ikoniskākie tilti pasaulē. Paši, paši jaunākie inženiertehniskie brīnumi, kas sacelti pēdējos gados, lai paliek citam stāstam.

 

Ponte Vecchio (Vecais tilts), Florence, Itālija.

Romiešu būvētais akmens arku tilts pār Arno upi Florencē ir īpašs vairāku iemeslu dēļ – uz tā jau kopš pašiem pirmsākumiem darbojas veikaliņi, un tas ir vienīgais tilts pilsētā, kuru II Pasaules kara laikā nesaspridzināja. Ja kādreiz veikaliņus pamatā aizņēma miesnieki, mūsdienās tur pārsvarā tirgo juvelierizstrādājumus, mākslas darbus un suvenīrus. Pirmo reizi tas dokumentēts 996.gadā, bet 1117.gadā plūdos nopostīts. Atjaunots 1333.gadā, Ponte Vecchio gadsimtu laikā vēl vairākas reizes cietis plūdos (pēdējo no tām 1966.) un pārbūvēts vai uzlabots.

Photo by Ali Nuredini on Unsplash

 

Stari most (Vecais tilts), Mostara, Bosnija un Hercegovina.

Nelielajā Mostaras pilsētiņā esošais tilts savieno Neretvas upes krastus. Būvets 1566.gadā vēl osmaņu impērijas laikā un nostāvēja savā vietā 427 gadus. Skumjš brīdis pienāca 1993.gada 9.novembrī, kad horvāti to saspridzināja Bosnijas kara laikā. Jau 11 gadus vēlāk ikoniskā būve atkal mirdzēja visā savā krāšņumā – 2004.gada 23.jūlijā atklāja rekonstruēto Veco tiltu. Starp citu, šīs pilsētas jaunekļiem ir kāds visai skarbs pārbaudījums – lēciens no 20 metrus augstā tilta ledusaukstajā Neretvā. Ne katrs uz to ir spējīgs.

Photo by Sporisevic Photography on Unsplash

 

Le Viaduc de Millau (Milo viadukts), Milo, Francija

Francijas dienvidos, Tarnas upes ielejā, atrodas Milo viadukts – iespaidīgā būve izveidota, lai ieleju šķērsotu ātrāk un vienkāršāk. To cēla no 2001. līdz 2004. gadam un 2,46 km garais viadukts izmaksāja 394 miljonus (!) eiro. Augstākajā vietā tas sasniedz 343 m – tas ir pat vairāk nekā Eifeļa torņa augstums un daudz neatpaliek no Rīgas TV torņa Zaķusalā. Vidējais augstums no brauktuves līdz zemei – ap 270 m. Interesanti, ka uz tā pat samazināja atļauto braukšanas ātrumu no 130 uz 110 km/h, jo daudzi autobraucēji piebremzēja, lai iemūžinātu elpu aizrajošo skatu, kas paveras no viadukta.

Photo by Luca Onniboni on Unsplash

 

Brooklyn Bridge (Bruklinas tilts), Ņujorka, ASV.

Viens no atpazīstamākajiem tiltiem pasaulē – 1883.gadā pabeigtā būve uzņemta neskaitāmās filmās. Uzreiz pēc savas uzbūvēšanas un vēl daudzus gadus pēc tam tas bija garākais piekartilts pasaulē – 1825 metri. Savieno Manhetenu ar Bruklinu, šķērsojot Īstriveras upi.

Photo by Hannes Richter on Unsplash

 

Sydney Harbour Bridge (Ostas tilts), Sidneja, Austrālija.

1932.gadā atklātais tilts, kura būvnicība ilga astoņus gadus, ir viena no Sidnejas un visas Austrālijas firmas zīmēm un iemūžināts neskaitāmos lieliskos foto, mākslas darbos, filmās, utt.. Tas ir augstākais tērauda arku tilts pasaulē, mērot no ūdens līmeņa līdz virsotnei – 134 metri, bet, atkarībā no laika apstākļiem, tā augstums var manīties pat par 18 centimetriem. Kā zināms, tērauds karstumā nedaudz izplešas. Un – uz tā virsotni var doties ekskursijās!

Photo by Nicolas Gonzalez on Unsplash

 

Golden Gate Bridge (Zelta vārtu tilts), Sanfrancisko, ASV.

Vēl viena ikoniska, neskaitāmās filmās un seriālos demonstrēta būve. Aptuveni 2,7 km garo piekartiltu sāka būvēt 1933.gadā, bet atklāja četrus gadus vēlāk – tolaik tā bija garākā šāda veida būve, bet nākamo 80 gadu laikā to pārspējuši astoņi citi piekartilti. Slavenā oranži sarkanā krāsa nav izvēlēta nejauši – pateicoties tai, tilts vieglāk pamanāms biezajā miglā, kas vēsturisko būvi ieskauj itin bieži.

Photo by Eric Ward on Unsplash

Tower Bridge (Tauera tilts), Londona, Lielbritānija.

Šķiet, komentāri lieki – kurš gan nav redzējis šo tiltu TV, žurnālā vai kādā filmā? No 1886. līdz 1894.gadam būvētais tilts pār Temzu ieguvis vispasaules slavu un ir viena no atpazīstamākajām būvēm uz planētas Zeme. Tas ir 244 metrus garš, un tā augstums sasniedz 61 metru. Tilts ir paceļams, bet Londonas olimpisko spēļu laikā to rotāja olimpiskais logo – pieci dažādas krāsas apļi par godu pieciem kontinentiem.

Photo by Charles Postiaux on Unsplash

 

Karlův most (Kārļa tilts), Prāga, Čehija.

Slaveno gotiskā stila akmens tiltu pār Vltavas upi Prāgas sirdī sāka celt 1357.gadā karaļa Kārļa IV laikā, bet pabeidza tikai pēc 49 gadiem. Tolaik tas bija svarīgākais ceļš, kas savienoja Prāgas pili un vecpilsētu, kā arī lieliski kalpoja Rietumu un Austrumu tirgotāju vajadzībām. Mūsdienās 515 metrus garais tilts ir viens no populārākajiem tūristu galamērķiem Prāgā, turklāt, tas ir atvērts tikai gājējiem. Uz tilta darbojas suvenīru pārdevēji un mākslinieki.

 

Akashi-Kaikyo Bridge (Akaši Kaikjo tilts), Kobe, Japāna.

Tas ir garākais piekartilts pasaulē – centrālais posms sasniedz 1991 metru, bet kopējais garums – ap 3,9 km. Milzīgo tiltu cēla 10 gadus (1988-1998) un zīmīgi, ka sākotnēji tā centrālais posms starp torņiem bija īsāks – 1995.gada Honšu zemestrīce pabīdīja masīvo būvi par vienu metru.

Photo by Zion C on Unsplash

 

Puente Nuevo (Jaunais tilts), Ronda, Spānija

Tiltu pāri 120 metrus dziļajai aizai sāka būvēt 1751.gadā un 42 gadu laikā celtniecības darbi prasīja aptuveni 50 dzīvības. Virs centrālās arkas atrodas telpas, kuras savulaik izmantotas cietuma vajadzībām. Pilsoņu kara laikā (1936-39) karojošās puses mēdza izmantot cietuma logus, lai pa tiem mestu aizā gūstā saņemtos pretiniekus.

Photo by William Fernandes on Unsplash

Kapellbrücke (Kapelas tilts), Lucerna, Šveice.

Tālajā 1333.gadā celtais 204 metrus garais koka gājēju tilts pār Reuss upi Lucernā ir vecākais koka tilts Eiropā. Tiesa, 1993.gadā (nu gluži kā Vecais tilts Bosnijā) tas ar visiem gadsimtu gaitā iegūtajiem gleznojumiem ugunsgrēkā tika nopostīts, bet jau gadu vēlāk tika atjaunots. Atjaunošanas izmaksas bija aptuveni 2,1 miljoni ASV dolāru. Mūsdienās tā ir viena no pievilcīgākajām tūristu atrakcijām Šveicē.

Photo by Flora Hon on Unsplash

 

Uz kura no šiem esat bijuši jūs?

Iepriekšējais rakstsBērns – MEŽĀZIS – HOROSKOPS no dzimšanas līdz 6 gadu vecumam
Nākamais rakstsZiemā stiprini imūnsistēmu ar šiem 10 ēdieniem!