Nereti vecākus ar maziem bērniem no ceļošanas ar lidmašīnu attur informācijas trūkums, kā arī stress par to, ko nodomās citi ceļotāji. Uztraukumam gan nav pamata, jo lielākā daļa jeb 80 % Latvijas iedzīvotāju ir saprotoši un neiebilst, ja lidmašīnā lido vecāki kopā ar maziem bērniem, liecina “SmartLynx Airlines” veiktā aptauja. Aviokompānijas stjuarte iedrošina vecākus un sniedz vērtīgus padomus, kas palīdzēs labāk sagatavoties lidojumam. Pieci noderīgi padomi vecākiem, gatavojoties lidojumam ar bērniem
No aptaujātajiem iedzīvotājiem 45 % uzskata, ka vecākiem ar maziem bērniem ir vienlīdzīgas tiesības ceļot kopā ar bērniem un nebūtu jākaunas par bērnu uzvedību. Savukārt katrs piektais atzīst, ka, lai arī neiebilst, ja vecāki lido kopā ar bērniem, viņi labprātāk izvēlētos sēdēt lidmašīnas zonā, kurā neatrodas mazi bērni. Vien 6 % aptaujāto neatbalsta vecākus, kas ceļo ar maziem bērniem, jo iepriekš bijusi nepatīkama pieredze.
Vecāku labākie draugi ir salona apkalpe
Lidmašīnas apkalpojošais personāls vienmēr ir gatavs atbalstīt, lai lidojums būtu patīkams gan vecākiem, gan bērniem. Piemēram, ja vecāki aizmirsuši ielikt rokas bagāžā kādu bērnam svarīgu lietu, stjuarte iesaka nekautrēties jautāt palīdzību lidmašīnas apkalpes komandai, kas palīdzēs rast risinājumu. Tāpat apkalpes komanda uzsildīs bērna pārtiku, piedāvās dažādas spēles, kā arī pieskatīs bērniņu, kamēr vecāki izstaipa kājas vai ir devušies uz labierīcībām. Stjuarti arī aprunāsies un nomierinās citus pasažierus gadījumā, ja lidojuma laikā bērniņš būs nemierīgs.
Lai sēdētu blakus, jāreģistrējas laikus
Daudziem pasažieriem radies priekšstats, ka, iegādājoties lidojuma biļetes vienlaicīgi visiem ģimenes locekļiem, arī sēdvietas lidmašīnā būs blakus. Bet ne vienmēr tas ir iespējams, īpaši tad, ja reģistrācija lidojumam notiek pēdējā brīdī. Tādēļ ieteicams lidojumam reģistrēties savlaicīgi, – tiklīdz aviokompānija atvērusi reģistrāciju, lai sēdvietas automātiski tiktu reģistrētas blakus. Mūsdienās aviokompānijas nodrošina reģistrāciju elektroniski un lidostā nepieciešams reģistrēt tikai nododamo bagāžu.
Rokas bagāžā – pirmās nepieciešamības preces
Ceļojot ar bērniem, ērtāk ir izmantot somu ar vairākām kabatām un novietot to zem priekšā esošā sēdekļa, tādējādi viss nepieciešamais būs ātri un viegli sasniedzams. Vērtīgi zināt arī to, ka vairums aviokompāniju zīdaiņiem paredz vienu bezmaksas bagāžas somu svarā līdz 10 kilogramiem.
Ceļojuma somā noteikti vajadzētu ielikt pārtikas produktus, kas bērnam garšo, iemīļotas rotaļlietas vai viedierīces ar multfilmām, kas noderēs kā labs laika kavēklis lidojuma laikā. Mazuļu pārtika var būt lielākos traukos, piemēram, piens termosā vai biezenis stikla burkā. Tomēr jāņem vērā, ka bērnu pārtikas iepakojums var tik atvērts drošības kontroles laikā, tādēļ ieteikums bērniem paredzēto pārtiku likt rokas bagāžas augšpusē, lai vajadzības gadījumā varētu to viegli izņemt.
“Bieži vien gaisa temperatūra lidojuma laikā mainās – lidostā ir vēsāks, savukārt lidmašīnā patīkami silts, tādēļ bērniem ieteicams vilkt apģērbu vairākās kārtās un apavus bez šņorēm, lai tos pēc nepieciešamības var ērti novilkt un uzvilkt,” atgādina “SmartLynx Airlines” stjuarte Dace Straupmane.
Ar bērnu ratiņiem līdz pat iekāpšanai
Bērnu ratiņus pirms lidojuma ir jāreģistrē pie lidojuma reģistrācijas galda. Tālāk lidostā ar tiem var doties līdz pat iekāpšanas vārtiem. Sākoties iekāpšanai, lidostas personāls ratiņus nodos apkalpei, kas tos novietos bagāžas nodalījumā. Tā kā noteikumi dažādos galamērķos atšķiras, vecākiem ieteicams vaicāt salona apkalpei, vai ratiņus pie izkāpšanas varēs saņemt uzreiz pie lidaparāta vai lidostas bagāžas saņemšanas zālē. Ratiņiem ir jābūt salokāmiem un viegli izjaucamiem, kā arī vērtīgi zināt, ka gandrīz visās lidostās ģimenēm ar maziem bērniem ir pieejami bezmaksas rati.
Bērnu labsajūta lidojuma laikā
Lidmašīnas pacelšanās un nosēšanās laikā zīdaiņus ieteicams barot ar pienu vai ūdeni. Tas mazinās nepatīkamās sajūtas mazuļa ausīs, kas var rasties spiediena izmaiņu rezultātā. Ja ausis ir aizkritušas un rīšana nepalīdz, spiedienu mazinās arī silta drāna vai tvaika krūze, ko var pajautāt salona apkalpei. Vēl vecāku un bērnu ērtībām “SmartLynx Airlines” lidmašīnas labierīcības ir aprīkotas ar mazuļu pārtinamo galdiņu, kas nodrošinās daudz ērtāku autiņbiksīšu nomaiņu.
Ja bērns ir satrauks vai garlaikots, stjuarte iesaka vecākiem saglabāt mieru un nekautrēties jautāt palīdzību lidmašīnas apkalpes komandai. Vairākumā lidmašīnu bērniem ir sagatavotas speciālas spēles un citas noderīgas lietas. Turklāt pirms vai pēc lidojuma, konsultējoties ar salona apkalpi, iespējams noorganizēt iespēju bērnam sasveicināties ar lidmašīnas pilotu, kas vienmēr bērniem uzlabo garastāvokli.
Pieci noderīgi padomi vecākiem, gatavojoties lidojumam ar bērniem