Latvijas iedzīvotāji par svarīgākajiem dārzeņiem savā uzturā atzīst kartupeļus, burkānus un kāpostus, liecina nacionālā pārtikas mazumtirdzniecības tīkla “ELVI” un tirgus izpētes kompānijas “Norstat” veiktā aptauja. Vienlaikus ELVI pārdošanas dati apliecina, ka veikalos pircēji visvairāk pērk kartupeļus, tomātus un gurķus. Svarīgākie dārzeņi – kartupeļi, burkāni un kāposti 

“Janvāris klasiski ir laiks, kad sabiedrībā vairāk aktualizējas veģetārā uztura jautājumi, turklāt ir ziemas vidus un pieaug organisma nepieciešamība pēc vitamīniem, tāpēc esam veikuši aptauju, lai noskaidrotu, kas ir mūsu valsts iedzīvotāju iecienītākie dārzeņi.  Līdera pozīcijas nepārsteidz – gan statistiskas dati, gan mīti, gan pārdošanas rādītāji ELVI veikalos apliecina – esam kartupeļu ēdāji. Tieši kartupeļus par svarīgākajiem dārzeņiem savā uzturā uzskata 91% aptaujāto. Otro vietu uz iecienīto dārzeņu pjedestāla iedzīvotāji pēc aptaujas datiem atvēl burkāniem (59%), savukārt trešie iecienītākie ir kāposti (53%). Interesanti, ka pēc pārdošanas apjomiem burkānus un kāpostus tomēr apsteidz tomāti un gurķi,” stāsta SIA ELVI Latvija valdes locekle, Laila Vārtukapteine.

 Lai arī kartupeļi ir ļoti populāri visās vecuma grupās, tos par būtiskiem savā uzturā biežāk atzīst gados jauni cilvēki un seniori. Savukārt kāpostu popularitāte pieaug līdz ar aptaujāto vecumu: 18 – 29 gadus jaunu respondentu vidū kāpostus izvēlas 39% aptaujāto, savukārt senioru kategorijā (60 – 74 gadi) tos par svarīgiem min pat 66% aptaujas dalībnieku. Šajā vecuma grupā kāposti ir būtiski populārāki arī par burkāniem, ko izvēlējušies 58% senioru.  

Savukārt par vismazāk iecienītajiem dārzeņiem aptaujātie atzīst kāļus, kolrābjus, sparģeļus, brokoļus. Par popularitāti iedzīvotāju apziņā vēl jāpacīnās arī redīsiem, ziedkāpostiem un paprikai.  

Savietojot aptaujas datus ar informāciju par reāliem dārzeņu pārdošanas apjomiem veikalā, var pamanīt vēl vienu interesantu tendenci – cilvēku izpratne par dārzeņu būtiskumu  atšķiras no tā, ko viņi izvēlas veikalā. To apstiprina gan iepriekš minētais fakts par tomātu un gurķu pārdošanas daudzumiem, kas krietni apsteidz burkānu un kāpostu apjomus, gan būtiskas atšķirības citu dārzeņu grupās. Piemēram, bietes iedzīvotāji aptaujā atzīst par ceturto būtiskāko dārzeni, taču svaigu biešu pārdošanas apjomi ir samērā nelieli. Tās iegādājas tikai nedaudz vairāk nekā salīdzinoši mazpazīstamos pastinakus. Protams, daudzi pircēji bietes iegādājas jau pārstrādātā veidā, tomēr arī tas nemaina faktu, ka iedzīvotāju apziņā šis produkts ir populārāks par reālo biešu patēriņu.

Pretējs fenomens, savukārt, ir paprikām – par būtiskām tās atzīst tikai 3% aptaujāto, taču pērk bieži. ELVI tīklā katru mēnesi pārdod vairāk nekā 5 tonnas papriku un tās ir daudz populārākas par gan jau pieminētajām bietēm, gan vairumu citu dārzeņu. Piemēram, populāros kāpostus veikalos pērk tikai aptuveni trīs reiz vairāk nekā papriku.  

Populārāko dārzeņu izvēlē sabiedrībā valda samērā liela vienprātība – nav novērojamas būtiskas reģionālās atšķirības, arī pilsētu un lauku iedzīvotāju izvēle ir līdzīga.

Aptauja tika veikta kompānijā “Norstat” 2024.gada nogalē interneta vidē, tajā piedalījās 1003 abu dzimumu respondenti no visas Latvijas.

Seko mums arī soctīklos: FacebookInstagram,  X , Threads

Iepriekšējais rakstsRīgā deg milzīga šķeldas kaudze; Ventspilī cieš cilvēks
Nākamais raksts“Kur laimētais auto?” Balvenieši pat uz ielas atpazīst TV spēles laimētāju