Pēdējo gadu laikā mēs piedzīvojam arvien stiprākas dabas stihijas, kuras rada bojājumus mājokļiem. 2022. gadā ar šo iemeslu pie apdrošinātāja Gjensidige Latvija vērsušies gandrīz 3 reizes vairāk klientu nekā 2019. gadā. Šī gada pirmajos astoņos mēnešos vien ir saņemts jau 241 pieteikums. Kā pieaugošais dabas stihiju spēks ietekmē apdrošinātājus un kā pasargāt sevi no liekām galvassāpēm, ja vētra vai plūdi nodarījuši postījumus īpašumam, skaidro Sanita Glovecka, Gjensidige Latvija vadītāja.
Latvijas iedzīvotājiem arvien biežāk noder sava kustamā un nekustamā īpašuma apdrošināšana pret standarta risku – dabas stihijām (vētras laikā koks uzkrīt mājas jumtam vai auto, krusa izsit logu, plūdu laikā bojāts mājas pirmais stāvs u.tml.). Par vētru un stihiju intensitāti liecina vidējā pieprasījuma summa – ja pērn viens vienīgs gadījums radīja vidēji 2200 EUR lielus zaudējumus, tad šogad šī summa ir teju trīskāršojusies, sasniedzot 6400 EUR.
Uzzini, kas ir iekļauts Tavā apdrošināšanas polisē
Pret dabas ietekmi tiek pasargāts ne vien privātais, bet arī komercīpašums, kur zaudējumi var būtiski ietekmēt ne vien konkrētu īpašumu, bet visu biznesu kopumā. Ja līdz pagājušam gadam lielākie bojājumi komercīpašumam radās norautu jumtu gadījumā, tad šogad lielākās atlīdzības izmaksātas tieši gada sākumā piedzīvoto plūdu dēļ – vislielākā atlīdzība vienam klientam veidoja 159 tūkstošus eiro. Dabas stihiju topā, ko Latvijā pēdējos gados piedzīvojuši mūsu klienti, ir vētras, krusa un plūdi, tomēr nelielam skaitam klientu bojājumus nodarījuši arī krītoši koki, zibens un sniegs.
Jānomierina tie namu īpašnieki, kas pēdējā gada laikā uzstādījuši saules paneļus – saules paneļi ir iekļauti standarta apdrošināšanas polisē, neatkarīgi no tā, kad veikta to uzstādīšana, jo mēs tos uzskatām par apdrošinātās ēkas neatņemamu sastāvdaļu. Uz tiem attiecas tie paši noteikumi un risku apdrošināšana, kas attiecas uz pašu mājokli.
Kustamā īpašuma apdrošināšanas specifika
2020. gada jūnijs un šī gada augusts pārsteidza arī auto īpašniekus ar neparedzami spēcīgu krusu, tādēļ priecīgi bija visi klienti, kam bija KASKO polise. Būtiski atcerēties, ka OCTA polise nepasargā no dabas stihiju radītajiem bojājumiem, bet gan KASKO polise. Papildu obligātajai civiltiesiskās atbildības polisei, KASKO polisi iegādājas aptuveni 6,7% mūsu klientu, kas ir iegādājušies OCTA polisi. Būtiskas izmaiņas šajā jautājumā pēdējos gados nav novērotas, tomēr pamazām šis procents pieaug ar katru gadu (2019. gadā tas bija 5,7%). KASKO viena gadījuma atlīdzības vidējais apmērs šobrīd sasniedz 4000 EUR.
Apdrošināšana plūdu zonā dzīvojošajiem
Plūdu zonā dzīvojošajiem jau laikus ieteicams ieskatīties sava mājokļa apdrošināšanas plānā, un pārliecināties, ka tajā ir iekļauts plūdu risks, kas applūšanas gadījumā ir vienīgais glābšanas salmiņš. Izvēloties apdrošināšanas piedāvājumu, ir svarīgi, lai apdrošināšanas plānā būtu iekļauti arī pārvākšanās un mājokļa īres izdevumi, kamēr bojātajā īpašumā notiek remontdarbi. Tāpat nevajadzētu aizmirst par mantas apdrošināšanu, jo ūdens nodara postažu arī mēbelēm, apģērbiem, elektroiekārtām u.c.
Tāpat aicinu ikvienu applūstošajās teritorijās dzīvojošo pārskatīt sava mājokļa apdrošināšanas noteikumus. Apdrošinātāji mēdz noteikumos iekļaut atrunu, ka apdrošināšana netiek izmaksāta, ja plūdiem ir sezonāls raksturs – ja tie notiek biežāk nekā reizi 5 vai pat 20 gadu laikā.
Vispārīgās apdrošināšanas tendences
Pēdējos gados klienti izvēlas īpašuma apdrošināšanai plašāku apdrošināto risku segumu, tas ir “Visu risku” apdrošināšanu. Klienti ir gatavi maksāt par polisi mazliet vairāk, bet saņemt pretim lielāku drošības garantu. Pieaugot vispārējai pakalpojumu un preču dārdzībai, tiek palielinātas arī civiltiesiskās atbildības apdrošinājuma summas, it sevišķi to dara dzīvokļu īpašnieki. Cilvēki sāk apzināties civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas nozīmi.
Lielāku popularitāti ir ieguvusi polišu noslēgšana uz vairākiem gadiem – no diviem līdz pat pieciem. Tas klientiem ļauj ietaupīt laiku uz polišu slēgšanu, kā arī dažkārt ietaupīt naudu. Bet šajā gadījumā pastāv risks, ka polisē norādītā nekustamā īpašuma apdrošinājuma summa pēc pāris gadiem var būt par mazu, un polisi, iespējams, jāpārtaisa. Bet par to jau pašam apdrošinātājam klients ir jāinformē un jāveic attiecīgās darbības.