Pēdējos gados arvien straujāk pieaug interneta mediju patēriņš, samazinoties tradicionālajiem informācijas ieguves kanāliem – presei, radio un televīzijai. Tas ir galvenais iemesls, kāpēc ik dienu palielinās dažādu sociālo mediju lietotāju skaits. Viens no šī brīža aktuālākajiem sociālajiem medijiem, kurā ik dienu lietotāji gan papildina savu profila informāciju, gan dalās ar personīgām ziņām, ir Facebook.
Vai Tu esi kādreiz domājis, kā veidojas ziņas Tavā laika joslā un ko platforma Facebook zina par Tevi? Mēs, aizdevējs Kimbi.lv, esam apkopojuši informāciju, kas Tev palīdzēs to saprast! Turpini lasīt rakstu un uzzini!
Facebook – kas tas ir?
Lai arī gandrīz ikviens ir dzirdējis par šo sociālo tīklu platformu, ne visi zina, kā Facebook ir radies un kāds ir šīs platformas mērķis. Ko vajadzētu zināt par visapmeklētāko interneta lapu 2017. gadā – sociālo mediju Facebook? Turpinājumā daži fakti par to!
Facebook rašanās un attīstība
Visiem atklājumiem ir savs autors, un visu lietu attīstība ir atkarīga no dažādiem apstākļiem. Facebook savu ceļu uz popularitāti ir iekarojis ilgā laikā, un daži fakti par šīs sociālo tīklu platformas attīstību ir:
1. Facebook pirmsākumi meklējami jau 2004. gadā, kad Hārvardas students Marks Cukerbergs radīja šo sociālo tīmekļa vietni;
2. sākotnēji šī platforma bija pieejama tikai Hārvardas Universitātes studentiem, taču gadu gaitā tā tika atvērta arī citiem lietotājiem;
3. 2012. gadā Facebook sasniedza vienu miljardu lietotāju skaitu, tādējādi kļūstot par pirmo interneta platformu, kura apvieno tik daudz lietotājus vienuviet;
4. šobrīd šī sociālā medija lietotāju skaits pārsniedz 2 miljardus, kas ļauj ierindoties populārāko interneta lapu topa augšgalā.
Facebook mērķis un uzdevumi
Kā jau ikkatram sīkumam vai nozīmīgai detaļai cilvēku dzīvēs, arī sociālajam medijam Facebook ir sava loma un uzdevumi, ko ir paredzēts veikt:
- sākotnēji galvenais uzdevums bija nodrošināt iespēju lietotājiem dalīties ar personiska satura informāciju;
- šobrīd loma ir mainījusies, jo Facebook sniedz lietotājiem iespēju sekot līdzi savu draugu un citu konkrētā lietotāja interesējošo lietu aktivitātēm, un tā ir vieta, kur indivīdi apmainās ar ārēju faktoru saistītu informāciju – dažādām saitēm, reklāmām, produktu izvietošanu u.c.
Šobrīd vairāk nekā miljards aktīvo lietotāju katru mēnesi kopā dalās ar 70 miljardiem dažāda satura un konteksta informāciju, kas apliecina Facebook nozīmīgumu cilvēku ikdienas dzīvē.
Tavas ziņu joslas veidošanās princips
Ziņu josla ir visi ieraksti, ko, ieejot savā Facebook profilā, redz lietotāji. Kas ir ziņu plūsma, kas aizsniedz Tevi kā Facebook lietotāju, un kas par to jāzina?
1. Ziņu plūsma satur personīgu un profesionālu informāciju dažādos formātos – rakstveidā, vizuāli vai audiāli, katram lietotājam tā veidojas individuāli.
2. Ziņu plūsma, neatkarīgi no tās satura, ieņem arvien lielāku nozīmi informācijas apritē, lietotāji arvien vairāk paļaujas uz to kā neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. Piemēram, Amerikā veiktā pētījuma dati liecina, ka 41% ASV pieaugušo saņem informāciju, izmantojot Facebook.
Lai arī Facebook galvenokārt kalpo kā vietne, kurā iepazīties ar interesējošo cilvēku un draugu publicēto informāciju, tas nenozīmē, ka vienmēr savā ziņu joslā redzēsi informāciju par visiem saviem Facebook draugiem. Vai Tu esi ievērojis, ka ir draugi, kuru publicēto informāciju Tu neredzi nekad? To visu ietekmē Facebook algoritms.
Algoritms sociālajā medijā Facebook – kas tas ir?
Facebook ziņu plūsma ir sociāli tehniski sistēma, kurā tiek apkopota lietotāju un algoritma paustais saturs. Lietotāju radīts saturs (posts) kļūst par Facebook korpusu, kurš nemitīgi mainās. Tajā pašā laikā personalizēts algoritms izšķir, kāda veida saturs tiks pasniegts lietotājam, ņemot vēra dažādus aspektus. Bet kas ir šis algoritms?
Algoritmi mūsdienās tiek veidoti dažādu mājaslapu lietotājiem. Algoritmi ir:
- kodēta procedūra, kuras laikā saturs tiek filtrēts, pamatojoties uz noteiktiem aprēķiniem, kur informācija tiek kontrolēta, pārvaldīta, sakārtot un regulēta;
- novērojami dažādas nozarēs, sākot no finanšu darījumiem līdz plašsaziņas līdzekļiem, tostarp Facebook;
- tie, kuri pārvalda sociālo platformu lietotāju digitālo “dzīvi”. Lielākoties auditorijai nav ne mazākās nojausmas, ka viņu ikdienas dzīvi internetā tiešā mērā ataino tur pastāvošais algoritms;
- spēcīgs trumpis platformas veidotājiem, jo spēj izsekot līdzi it visam, piemēram, vai attiecīgā persona ir tikusi augstskolā, paaugstināta vai ir saņēmusi aizdevumu automašīnas iegādei u.c.
Šie fakti pierāda, ka katram lietotājam ir jābūt piesardzīgam, izmantojot sociālo tīklu platformu Facebook, jo informācija, ko šis sociālais medijs iegūst par katru lietotāju, ir neaptverami liela. Ar algoritma palīdzību var tikt iegūti dati arī tad, ja lietotājs no sava Facebook profila ir izgājis. Ko Facebook zina par Tevi?
Pārbaudi, ko par Tevi zina!
Jau sākotnēji, piereģistrējoties Facebook, Tu norādīji pamatinformāciju par sevi:
- vārdu, uzvārdu;
- dzimšanas datus;
- dzīvesvietu;
- nodarbošanos u.c.
Tomēr tas nav viss! Patiesībā Facebook par Tevi zina daudz vairāk. Ir daži vienkārši veidi, kā to noskaidrot un ierobežot!
1. Izmantojot reklāmu preferenču lapu. Tur Tu noskaidrosi, kādu informāciju esi sniedzis sociālajam medijam un kas no visas informācijas ir pieejams reklāmdevējiem.
2. Noņemot konkrētas reklāmas no savas ziņu joslas. Lai izvairītos no konkrētu reklāmu parādīšanās savā ziņu joslā, redzot reklāmu, tās augšējā labajā stūrī iespējams paslēpt reklāmu.
3. Meklēt trešo pušu pakalpojumus. Pašam noskaidrot visu, ko Facebook zina par Tevi, būs grūti, tāpēc palīdzēt var tā sauktie trešo pušu pakalpojumi, piemēram, Chrome paplašinājums „Data Selfie” pārrauga Tavu Facebook darbību, palīdzot saprast, kā Facebook izseko vai interpretē Tavus datus.
4. Atspējojot atrašanās vietu un tīmekļa izsekošanu. Tieši dati par Tavu atrašanās vietu gan reālajā telpā, gan interneta vidē palīdz Facebook pelnīt un veidot Tavu ziņu plūsmu. Pēc tā Facebook nosaka, kuru draugu ziņas būtu nepieciešams rādīt primāri un kādas reklāmas būtu piemērotas Tavām interesēm. Lai to atspējotu, mobilajā tālrunī atver sadaļu „Iestatījumi”, bet datorā – reklāmu iestatījumus, un izslēdz opciju „Reklāmas, balstoties uz vietņu un aplikāciju izmantošanu”.
Facebook algoritmu izslēgt nav iespējams, taču katrs lietotājs var ierobežot tā darbību dažādos veidos. Esi uzmanīgs, publicējot privātus datus sociālajos medijos, un izturies atbildīgi pret tiem! Novēl Kimbi.lv