Pēdējos gados Tuvajos Austrumos ir uzceltas vairākas elpu aizraujošas būves – 828 metrus garš Burdžhalīfa debesskrāpis Dubaijā, “Luvra” Abū Dabī un citas ne mazāk vērienīgas celtnes, taču iespaidīgas būves top ne tikai tur, arī tepat Eiropā un pāri okeānam – Amerikas Savienotajās Valstīs, vēsta kanāls “National Geographic”.
No pasaulē lielākā kruīza lainera “Icon of the Seas” būvniecības Somijā līdz revolucionārajam tunelim cauri Alpiem uz Itālijas un Austrijas robežas – tehnoloģiju sniegtās iespējas un inženieru tehniskās zināšanas palīdz īstenot dzīvē fantastiskas konstrukcijas.
Savukārt Amerikas Savienotajās Valstīs ir tapusi pēdējo gadu iespaidīgākā celtne ir MSG sfēra Lasvegasā, kurā jau septembra beigās sāksies leģendāras īru grupas “U2” koncertu sērija.
Jauns kanāla “National Geographic” raidījums “Būvējot neiespējamo ar Danielu Ešvilu” piedāvā ielūkoties pasaulē neparastāko būvju un konstrukciju tapšanas aizkulisēs. Raidījuma vadītājs ir inženieris no Lielbritānijas – Daniels Ešvils, kurš, demonstrējot arhitektūras brīnumus, sola lauzt skatītāju priekšstatus par to, kas ir iespējams.
Garākais dzelzceļa tunelis
Vēl deviņus gadus – līdz 2032. gadam – turpināsies pasaulē garāka dzelzceļa tuneļa būvniecība. Vērienīgais projekts uz Austrijas un Itālijas robežas tika uzsākts pirms 16 gadiem – 2007. gadā. Plānots, ka pēc pabeigšanas tunelis, kas vedīs cauri Alpiem, būs 64 metrus garš.
Jaunais tunelis ļaus vilcieniem šķērsot Alpus daudz ātrāk. Proti, pasažieriem, kas pēc tuneļa uzbūves ceļos no Insbrukas Austrijā uz Bolcāno Itālijā, ceļā pavadītais laiks samazināsies no pašreizējām divām stundām uz 50 minūtēm.
Projekta izmaksas 2021. gadā tika lēstas 7,7 miljardu eiro apmērā, taču sagaidāms, ka līdz 2032.gadam tas pieaugs par vēl teju miljardu eiro un abu valstu, kā arī Eiropas Savienības nodokļu maksātājiem izmaksās 8,3 miljardus eiro.
Garākais gaisa kuģis
Pirmā un Otrā pasaules kara starplaikā dirižabļus izskatīja kā alternatīvu lidmašīnām – ar tiem varēja pat aizlidot no Eiropas uz ASV. Šādi reisi pāri okeānam turpinājās līdz 1937. gada 6. maijam, kad Leikhērstas lidostā avarēja dirižablis „Hindenburgs”.
Jāatzīmē, ka tas bija līdz pat šim brīdim lielākais jebkad uzbūvētais lidaparāts. Tas bija 245 metrus garš, tikai mazliet īsāks par bēdīgi slaveno kuģi „Titāniks”. “Hindenburgs” varēja sasniegt ātrumu 135 km/h un pārvadāt līdz pat 100 tonnām kravas.
“Hindenburga” katastrofā gāja bojā 36 cilvēki – 13 pasažieri, 22 apkalpes locekļi un viens lidostas darbinieks. Jāpiebilst, ka lielākā daļa gaisa kuģī lidojošo cilvēku – 62 – izdzīvoja, taču guva smagus apdegumus un citas traumas.
Lai gan līdz Otrajam Pasaules karam divi citi vācu dirižabļi – „Grāfs Cepelīns” un „Grāfs Cepelīns II” – vēl turpināja pārvadāt pasažierus, „Hindenburga” katastrofa iezīmēja dirižabļu pasažieru pārvadājumu ēras beigas.
Bet, kā zināms, viss jaunais ir labi aizmirstais vecais. Proti, mūsdienās šīs pasažieru un kravu pārvadājumu veids gatavojas piedzīvot savu renesansi. Pateicoties kompānijas “Google” līdzdibinātāja Sergeja Brina finansiālajam atbalstam, Kalifornijā entuziastu komanda ir pabeigusi pilnībā elektriska dirižabļa būvniecību.
Tiek lēsts, ka 122 metrus garais un 28 tonnas smagais gaisa kuģis “Pathfinder 1”, kuru plāno testā režīmā palaist gaisā vēl šogad, var radīt apvērsumu gaisa satiksmē, jo tas būs garākais lidaparāts pasaulē. Jāpiebilst, ka garākā lidmašīna, kas pašlaik ir ekspluatācijā, ir “Boeing 747-8” ar 76 metriem.
Pēc Brina ieceres, “Pathfinder 1” varētu jau tuvākajā nākotnē videi draudzīgā veidā pārvadāt kravas, kā arī piegādāt preces uz dabas katastrofu skartajām zonām. Iespējams, kādreiz šādu gaisa kuģu luksusa versijas varētu pārvadāt pasažierus, kuri vēlas nesteidzīgi pāris dienās aizlidot, piemēram, no Londonas uz Ņujorku.
Pasaulē lielāka sfēriskā struktūra
Kopā ar raidījuma “Būvējot neiespējamo ar Danielu Ešvilu” vadītāju skatītāji varēs ielūkoties pēdējo gadu vērienīgākās konstrukcijas – MSG Sfēras – projektēšanas un būvēšanas aizkulisēs. Būvniecības izmaksas ir teju tikpat iespaidīgas kā pati konstrukcija, proti, tie ir 2,3 miljardi ASV dolāru (aptuveni 2,1 miljardi eiro).
Sākumā bija plānots, ka izmaksas būs 1,2 miljardi dolāru (1,1 miljardi eiro), taču pasaules notikumu dēļ tās ir vairāk nekā dubultojušās. Jāpiebilst, ka sfēra ir dārgākā celtne, kas jebkad uzcelta Nevadas štatā.
Sfēra atrodas “grēku pilsētā” Lasvegasā, un tā ir 111 metrus augsta un 157 metrus plata. To projektēja globāla arhitektūras firma, kas iepriekš ir veidojusi pasaulē labākās sporta arēnas. Uz sfēras korpusa ir izvietotas 1,2 miljoni gaismas diožu, kas uz tās ļauj veidot dinamiskus attēlus – tā var būt gan Mēness, gan basketbola bumba, gan ķirbis, gan daudz kas cits.
Savukārt sfēras iekšpusē ir vietas 18 600 skatītājiem, tur notiks koncerti un citi pasākumi. MSG sfēras vērienīgais atklāšanas pasākums notiks šāgada septembra beigās ar īru grupas “U2” koncertu. Tas aizsāks 25 koncertu sēriju, kas ilgs līdz pat decembra vidum.
Lielākais kruīza kuģis
Šā gada jūnijā ūdenī nolaists lielākais kruīza kuģis pasaulē “Icon of the Seas”, kurš savus pirmos pasažierus uzņems jau pavisam drīz – nākamā gada janvārī. Tikmēr vairāk nekā 450 dažādu jomu speciālistu veic slodzes testus kuģa galvenajiem dzinējiem, turbīnām, korpusam un drošības laivām.
Kuģa svars ir 250 000 tonnas, un tas spēj pārvadāt līdz pat 7500 viesu un 2500 apkalpes locekļu. Iespaidīgs ir ne tikai “Icon of the Seas” svars un izmērs, bet arī tā izklaižu klāsts. Pasažieri varēs atpūsties arī vienā no vairākiem ūdens atrakciju parkiem, piemēram, tropiskajā “Aqua Dome” vai “Thrill Island”, kurš aprīkots ar sešu kategoriju slidkalniņiem. Tāpat uz kuģa paredzētas gan pieaugušo atpūtas zonas, gan sērfošanas simulators un citas izklaides iespējas.
Jāpiebilst, ka “Icon of the Seas” būs pirmais kuģis savā kruīza klasē, tādēļ tuvākajos gadus otrs tāds milzonis nav sagaidāms. Kopā ar Danielu Ešvilu skatītāji dosies uz Somijas pilsētu Turku, kur notika šī vērienīgā kuģa būvēšana, un ieraudzīs, kā izdevies radīt tādu iespaidīgu konstrukciju.